به براده آهنی که در مرحله ی برشکاری آهن و یا فولاد ایجاد میشود ، خاک آهن میگویند .

 

آهن چیست

 

آهن  یکی از عناصر شیمیایی میباشد که در جدول تناوبی با نشان Fe و عدد اتمی 26 وجود دارد. آهن فلزی است که در گروه 8 و دوره 4 جدول تناوبی قرار دارد . از این فلز با ارزش به عنوان آلیاژ برای مواد مختلفی استفاده میشود . همچنین این فلز دارای کاربردهای مختلفی میباشد . 

 

 

 

خاک آهن چیست

 

به براده آهنی که در مرحله ی برشکاری آهن و یا فولاد ایجاد میشود ، خاک آهن میگویند . این خاک آهن پس از عملیاتی از قبیل مته کردن و سوهان زدن قطعات فولادی ، از قطعات فولادی جدا میشوند و سپس جمع آوری میشوند . این خاک آهن ها جز ضایعات آهنی و فولادی به حساب می آیند . 

با اینکه خاک آهن ضایعات آهنی به حساب می آید ، اما میتوان از این ضایعات بارها و بارها استفاده کرد . با این کار پرتی ضایعات فولادی در صنعت فولاد به حداقل میزان خود میرسد . 

از خاک ‌آهن یا پودر آهن معمولا به دو شکل احیا نشده و احیا شده در صنعت استفاده می ‌شود . نوع احیا نشده آن به رنگ زغالی و سیاه است و به ‌صورت اکسید است و پس از طی مراحل احیا به رنگ خاکستری در می ‌آید .

 

 

 

 

کاربردهای خاک آهن 

 

خاک آهن در صنایع مختلفی کاربرد دارد که مهمترین ین کاربردها عبارتند از :

 

 مجدد از خاک آهن در زنجیره تولید فولاد و صنایع فولادسازی

استفاده از خاک آهن بازیافتی برای تولید انواع لنت ترمز خودرو

استفاده از خاک آهن های بازیافتی تحت عنوان کود شیمیایی برای گیاهان و درختان 

کاربرد خاک آهن در آزمایشگاه‌ ها و کاربردهای متفرقه

از خاک آهن در تولید انواع رنگ های صنعتی و شیمایی استفاده میشود

استفاده مجدد از خاک آهن در صنعت الکترود سازی

 خاک آهن در صنایع فرو مغناطیس کاربرد دارند

 

در ادامه این مقاله بررسی کامل برخی از کاربردهای خاک آهن در صنایع گوناگون میپردازیم . با ما همراه باشید . 

 

 

 

استفاده از خاک آهن در صنایع فولادسازی و آهن 

 

از خاک آهن می ‌توان دوباره در زنجیره تولید فولاد و صنایع فولادسازی استفاده کرد . از این خاک آهن به‌ علاوه پوسته اکسید آهن ، تولید انواع بریکت ، گندله و یا آگلومره به طور گسترده استفاده می ‌شود . این چند محصول جز محصولات میانی فولاد در زنجیره فولادسازی به حساب می آیند و با تولید آن‌ ها از خاک برش آهن ، در واقع این براده‌ ها مجددا به زنجیره تولید فولاد باز خواهند گشت .

 

 

 

 

 

 

استفاده از خاک آهن در تولید انواع لنت ترمز

 

از این خاک آهن های بازیافتی میتوان برای تولید انواع لنت ترمز استفاده کرد . از بازگردانی خاک آهن به چرخه تولید هم از پوسته اکسید آهن و خاک برش آهن استفاده می ‌شود و یک یا چند مرحله فرآوری روی آن انجام می‌ شود . 

همچنین برای تولید این لنت های ترمز میتوان از آهن اسفنجی بازیافتی نیز استفاده کرد اما کیفیت آن با لنت ساخته شده از خاک آهن کمتر میباشد . 

 

 

 

 

 

 

خاک آهن در کشاورزی 

 

از خاک آهن در انواع مصارف کشاورزی و باغبانی از قبیل ریختن پای درختان میوه به عنوان کود و غیره در چاله ‌های کود استفاده میکنند و از همین طریق آهن موردنیاز گیاهان تا حد قابل توجهی تامین میگردد . آهن بخشی از  عناصر ریز مغذی ضروری برای گیاهان محسوب میشود و اگر گیاه در شرایط کمبود آهن قرار بگیرد مراحل تولید کلروفیل در آن دچار اختلال شده و گیاه دچار زرد برگی که همان بیماری فقر آهن است می ‌شود .

در نتیجه سبب ایجاد اختلال در چرخه فتوسنتز گیاه میشود و در این حالت رشد و باردهی گیاه به طور چشمگیری کاهش پیدا میکند . از طرف دیگر با کمبود آهن در گیاهان و با توجه به اینکه جانوران نیز از گیاهان تغذیه می ‌کنند ، مقادیر آهن موجود در بدن جانوران کمتر می‌ شود و در نتیجه کیفیت تغذیه‌ ای انسان ‌ها نیز دچار اختلال می ‌گردد .

 

 

 

 

کاربرد خاک آهن در آزمایشگاه های مختلف 

 

 پودر نرم خاک آهن یا براده‌ های آهن در آزمایشگاه‌ های مرتبط با میدان مغناطیسی مورد استفاده قرار میگیرد . همچنین از دیگر کاربردهای خاک آهن ، استفاده از آن ها در وسایلی از قبیل اسلایم میباشد .

 

 

 

 

استفاده از خاک آهن در تولید انواع رنگ صنعتی و شیمیایی

 

 از خاک آهن که به ‌صورت پودر ، در صنایع شیمیایی برای تولید رنگ ‌های مغناطیسی استفاده گسترده میشود . برای تولید رنگ های شیمیایی در ابتدا خاک آهن را از نظر شیمیایی مورد آنالیز قرار میدهیم و سپس در صورت تاییدیه ، رنگ ها را از این ماده تولید میکنیم .

 همچنین از این پودر خاک آهن ها برای تولید رنگ ‌های آهنی استفاده می ‌شود . این رنگ های ساخته شده از خاک آهن ، دارای این خاصیت هستند که میتوان از آن ها بر روی چوب استفاده کرد و در چوب به راحتی نفوذ پیدا میکنند و سبب افزایش مقاومت چوب در برابر آب و هوای سخت میشود . 

 

 

 

 

 

نوشتن دیدگاه