غریب پور، رئیس هیئت عامل ایمیدرو گفت: دلیل اصلی کمبود مواد اولیه در کارخانجات ذوب‌آهن اختلالات در اکتشاف معادن است.

غریب پور، رئیس هیئت عامل ایمیدرو گفت: دلیل اصلی کمبود مواد اولیه در کارخانجات ذوب‌آهن اختلالات در اکتشاف معادن است.
خداداد غریب پور، درباره مشکل تهیه مواد اولیه جهت صنعت فولاد سازی و ذوب آهن گفت: مشکلاتی در تامین مواد اولیه صنعت ذوب آهن وجود دارد که دلیل اصلی آن اختلالات اکتشاف در این حوزه است.
در ادامه رئیس هیئت عامل ایمیدرو افزود: برای تامین این نیاز‌ها باید میزان اکتشافات مناسب باشد و ظرفیت معدنی و ظرفیت استخراج در بخش‌ها و معادن مختلف کشور مشخص شود.
او تاکید کرد: اگر شناخت مناسبی از ماده معدنی مورد نیاز در هر صنعت داشته باشیم و به میزان کافی آن را استخراج کنیم به هیچ عنوان در تهیه و تامین نیاز‌های صنایع ذوب آهن کشور با مشکل مواجه نخواهیم شد.
ایشان این موضوع را طبیعی دانست و ادامه داد: در بسیاری از موارد اختلالاتی مانند نیاز واحد‌های صنعتی به تعمیر اساسی می‌تواند میزان تولید آن ها را کاهش دهد، همچنین ممکن است واحد‌های جدیدی تاسیس شده باشند که در سال‌های اولیه فعالیت خود، با ظرفیتی بسیار پایین تر از ظرفیت اصلی خود، فعالیت می‌کنند؛ این موارد در نهایت باعث خواهد شد میزان تولید از ظرفیت پیش بینی شده مقدار کمتر باشد. وی تصریح کرد: باید فرآیند‌های مقدماتی و تکمیلی در پهنه‌های اکتشافی در نظر گرفته شده، انجام شود و محل ماده‌های معدنی را معرفی کنیم. با توجه به دستیابی‌های مناسبی که در این اکتشافات انجام شده است، در معادنی مثل سیرجان، گل گهر و مس سنگان اقدام به پیگیری فرآیند اکتشافات تکمیلی کرده‌ایم و ذخایر جدیدی به معادن قبلی اضافه می‌َشود. همچنین حدود ۴ هزار معدن کوچک غیر فعال در کشور وجود دارد که اغلب آن‌ها غیر فلزی هستند، در حال حاضر تمرکز ما بر حمایت از این معادن در مسائل فرآوری، حقوقی، زیر بنایی و تامین مالی است تا بخش خصوصی در این معادن فعال شود.
او بیان کرد: تا امروز ۳۳ معدن از این بین فعال شده است و امیدوار هستیم به زودی این تعداد افزایش پیدا کند؛ اطلاعات لازم از تمام استان‌ها دریافت شده است و به ترتیب اولویت، به احیای معادن از کار افتاده خواهیم پرداخت.