عضو کمیسیون صنایع مجلس با بیان اینکه عمده صادراتی که در صنعت فولاد انجام می‌گیرد ، خام و فاقد ارزش افزوده بالا است ، گفت : اگر فولاد تولیدی صرف مصارف داخلی شود و....

 

به نقل از روزنامه روزگار معدن : بیشتر فولاد کشور خام تولید می شود 

 

عضو کمیسیون صنایع مجلس با بیان اینکه عمده صادراتی که در صنعت فولاد انجام می‌گیرد ، خام و فاقد ارزش افزوده بالا است ، گفت : اگر فولاد تولیدی صرف مصارف داخلی شود و یا تبدیل به کالای با ارزش و سپس صادر شود ، مزیت‌های بالایی نسبت به آنچه که امروز در این حوزه رخ می‌دهد، خواهد داشت.


وی با بیان اینکه عمده صادراتی که در صنعت فولاد انجام می‌گیرد خام و فاقد کالای با ارزش است ، افزود: در حالی که اگر فولاد صرف مصارف داخلی شود و یا تبدیل به کالای با ارزش و سپس صادر شود مزیت‌های بالایی نسبت به آنچه که امروز در این حوزه رخ می‌دهد خواهد داشت.

 مصطفی طاهری با اشاره به اینکه نباید به مصرف بالای فولاد در داخل کشور به دید منفی نگاه کرد ، اظهار داشت: مصرف بالای فولاد در کشور جزو مزیت‌ها محسوب می‌شود و نشان از توسعه دارد؛ چراکه حدود 45 درصد فولاد در صنعت ساختمان‌سازی ، بیش از 20 درصد در خودروسازی و 35 درصد صرف مصارف دیگر و صادرات می‌شود ، اما اگر نیاز داخلی در صنعت ، ساختمان‌سازی و خودروسازی به حدی بالا رود که کل فولاد تولیدی در داخل کشور مصرف شود ، به عنوان مزیت برای کشور محسوب می‌شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت : در شرایط فعلی مازاد تولید فولاد وجود دارد که یکی از دلایل آن عدم یکنواختی در زنجیره است، توسعه‌هایی که در بخش‌های مختلف کشور در زمینه فولاد انجام گرفته ، یکنواخت نیست به طوری که در انتهای زنجیره نباید ظرفیت کمتری از ابتدای آن داشته باشد ، اما در حال حاضر ظرفیتی که نبردکاران فولاد دارند بسیار بالاتر از ظرفیتی است که شمش یا کنساتره تولید می‌کند ، بنابراین بین زنجیره تولید از ابتدا تا انتها توازنی وجود ندارد.

طاهری با اشاره به اینکه ما سیاستی مبنی بر عدم خام‌فروشی داریم اما در اصل توجهی به آن نکرده‌ایم، ادامه داد: ما ظرفیت اسمی انتهای زنجیره را بالاتر برده‌ایم اما توازن آن را در ابتدا و وسط زنجیره که در نهایت تامین‌کننده انتهای زنجیره هستند به هم زده‌ایم. 

 

 

منبع : فلزات آنلاین