×

خطا

تعداد مورد نياز براي اين محصول موجود نيست میلگرد 10 آجدار A3 نیک صدرا توس

آنچه باعث سرمایه گذاری شرکت های معدنی به سمت تولید فولاد به جای سرمایه گذاری در اکتشاف و تجهیز معادن شده است ناعادلانه بودن قیمت سنگ آهن است که متاسفانه از نرم جهانی بسیار پایین‌تر است.

رضا فلاح مبارکه مدیرعامل سنگ آهن مرکزی ایران بیان کرد: تولید مواد معدنی در کشور در وضعیت خوبی قرار دارد و اکثر شرکت های تولید کننده مواد معدنی نسبت به سال قبل وضعیت تولیدی بهتری دارند و این تولید جوابگوی نیاز داخلی و صادرات نیز بوده، البته از آن زمان که برای صادرات سنگ آهن عوارض تعیین شده است انتظار می رود، آن بخش از تولیدات داخلی که در شرکت‌ های فولادی مصرف نمی شود و وضعیت اقتصادی برای صادرات ندارد از چرخه تولید خارج شوند و تولید سنگ آهن کاهش یابد.

در کشور میزان ذخایر سنگ آهن بسیار بالاتر از ظرفیت تولید فولاد کشور است ولی در زمینه اکتشاف و تجهیز معادن آنطور که باید سرمایه‌گذاری شود، سرمایه گذاری نشده است. نکته قابل توجه دیگری که وجود دارد این است که به علت پایین بودن قیمت سنگ آهن داخلی بسیاری از معادن توجیه اقتصادی برای استخراج و تولید را ندارند. تعدادی از معادن به صورت ناقص استخراج می‌کنند و مقداری از سنگ آهن با عیار پایین همراه با باطله در معدن باقی می ماند. این امر باعث می شود ذخایر قابل استحصال سنگ آهن کاهش یابد. خلاصه اینکه سیاست ‌های کنونی فدا شدن بخش معدن به خاطر جبران هزینه‌های شرکت‌های فولادی است.
با اینکه شرکت های معدنی کارخانجات فولادسازی در کنار خود احداث کرده اند، شاهد صادرات سنگ آهن دانه بندی و کنسانتره هستیم و این نشان دهنده ی مازاد نیاز بودن سنگ آهن تولیدی در کشور است. آنچه باعث سرمایه گذاری شرکت های معدنی به سمت تولید فولاد به جای سرمایه گذاری در اکتشاف و تجهیز معادن شده است ناعادلانه بودن قیمت سنگ آهن است که متاسفانه از نرم جهانی بسیار پایین‌تر است.
اولاً با توجه به وجود ذخایر بالا در خصوص معادن آهن نیاز به واردات از خارج از کشور وجود ندارد. ضمن اینکه با توجه به رقابتی بودن صادرات سنگ‌آهن و از آنجایی که مصرف‌کننده عمده کشور چین است باید از قیمت جهانی سنگ آهن، هزینه سنگ آهن تا بنادر چین را کم کرد. این هزینه حدود ۲۰ دلار به ازای هر تن سنگ آهن است در صورت نیاز به واردات باید این مسیر برعکس شود و هزینه هم قیمت سنگ آهن در بنادر برزیل و استرالیا اضافه می شود.
تامین سنگ آهن از خارج کشور، به طور متوسط حدود ۳۰ دلار گران تر از تامین سنگ آهن از داخل است. متوسط قیمت جهانی سنگ آهن در جوار کارخانجات فولاد سازی بین ۲۷ تا ۳۲ درصد قیمت شمش فولاد است در حالیکه قیمت کنسانتره سنگ آهن  در ایران حداکثر ۱۶ درصد قیمت شمش فولاد در کنار معادن است. این اختلاف  زیاد قیمت سبب  شده است حد نصاب و عیار معدنکاری در ایران بسیار بالاتر از متوسط جهانی باشد.