افزایش بی‌رویه  قیمت آهن و فولاد در دولت دوازدهم به علت بی‌برنامگی‌ها بود و اگر هماهنگی توسط حوزه‌های مختلف صورت نگیرد و تصمیم جدی گرفته نشود خروجی روشن و شفافی نداریم. 

رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد تهران از رکود در بازار آهن و فولاد خبر داد و گفت: افزایش بی‌رویه  قیمت آهن و فولاد در دولت دوازدهم به علت بی‌برنامگی‌ها بود و اگر هماهنگی توسط حوزه‌های مختلف صورت نگیرد و تصمیم جدی گرفته نشود خروجی روشن و شفافی نداریم. 

حمیدرضا رستگارپور در گفت‌وگو با میزان، درباره وضعیت خریدوفروش آهن و فولاد در بازار، گفت: در بازار آهن و فولاد رکود ایجادشده و افزایش قیمتی در بازار آهن و فولاد وجود نداشته است و افزایش بی‌رویه  قیمت در دولت دوازدهم به علت بی‌برنامگی‌ها بود و اگر هماهنگی توسط حوزه‌های مختلف صورت نگیرد و تصمیم جدی گرفته نشود خروجی روشن و شفافی نداریم و متأسفانه در آینده نزدیک ممکن است دوباره شاهد افزایش قیمت باشیم.

رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد تهران گفت: با وجود پروژه ملی مسکن دردولت جدید، تحولی در مصرف آهن، فولاد و مصالح ساختمانی اتفاق می‌افتد و اگر این تعدد مسکن که قول دادند در دست اقدام قرار بگیرد باید تناسبی بین میزان تولید و میزان مصرف به وجود بیاید.


وی در خصوص مشکلات بازار آهن و فولاد، گفت: ایجاد سامانه‌های مختلف برای بنگاه‌های اقتصادی کوچک و اجرای این قوانین می‌تواند مشکلات زیادی ایجاد کند همچنین در سامانه جامع تجارت که دولت تأکید دارد همه در این سامانه ثبت‌نام کنند و کد بگیرند ولی با این وجود بخش عمده‌ای از همکاران با توجه به دانش و امکاناتی که دارند به‌سختی امکان ایجاد ثبت سامانه را دارند.

رستگارپور بیان کرد: بعد از ایجاد  ثبت سامانه، اینکه همکاران در این حوزه بتوانند کد نقش بگیرند و کالای خود را در آن سامانه ثبت کنند نیاز به آموزش و فرهنگ‌سازی و توانمندی دارد بنابراین مواردی را جهت ساماندهی برای کارهای اقتصادی می‌گذاریم درحالی‌که این موارد مخل کسب‌وکار هستند.  

رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد تهران گفت: در سطوح بالا باید بتوانیم قوانین را اجرا کنیم اینکه کالا را چه کسی خریدوفروش می‌کند باید مشخص شود، زیرا این مسئله لازم است، ولی تعداد سامانه‌ها مثل سامانه جامع تجارت، سامانه پایانه‌های فروشگاهی و... مشکلاتی را در فضای کسب‌وکار ایجاد کرده است و تمام این سامانه‌ها باید یکی شود مثلاً چک سیار که راه‌اندازی شده مشکلات متعددی را برای واحدهای صنفی ایجاد کرده است و در خصوص سامانه‌ها بررسی‌های دقیق میدانی نشده است و تناسبی با رفتار اقتصادی صنوف ما در کشور ندارد بنابراین  باید اصلاحاتی صورت بگیرد.

 رستگارپور در خصوص عملکرد بورس کالا، گفت: بورس کالا شفافیت ندارد و با زنجیره تولید و توزیع هماهنگی نمی‌شود حتی برای وزیر صمت دولت دوازدهم نامه‌ای تنظیم کردیم که تصمیم گیری‌ها در این حوزه جمعی باشد همچنین مکانیزم تعریف شده منطقی به روزی برای حوزه‌های مختلف نداریم که باید این مسائل رفع شود. 

 

منبع : خبربان