در سال های گذشته بخش مهمی از برنامه های تجاری ایران حول محور همکاری با کشور های منطقه و همسایه تعریف شده اما همچنان سهم ایران از این بازار بسیار محدود است .....

 

به نقل از روزنامه آسیا : دو برابر شدن صادرات ایران به کشور های همسایه 

 

در سال های گذشته بخش مهمی از برنامه های تجاری ایران حول محور همکاری با کشور های منطقه و همسایه تعریف شده اما همچنان سهم ایران از این بازار بسیار محدود است .

سازمان توسعه تجارت دو سال پیش برآوردهایی انجام داده بود که نشان می داد میزان واردات کالا در کشورهای همسایه ی ایران در طول یکسال از مرز هزار مییارد دلار عبور می کند ، این کشور ها بازار بسیار مهمی برای صادرات کالا به شمار می روند .

هر چند بررسی‌ها نشان می‌دهد که بخش مهمی از بازار کالاهای صادراتی ایران در سال‌های گذشته ، میان همین کشورهای منطقه تعریف شده اما فاصله میان آنچه که رخ داده با ظرفیت بالقوه بسیار زیاد است و همین موضوع به واکنش رئیس جمهوری نیز منجر شده است .

ابراهیم رئیسی در جریان سفر اخیر خود به ایلام، اعلام کرد: سهم ایران در تجارت منطقه بسیار پایین و در حدود دو درصد است و رقم ۲۰ میلیارد دلار کنونی در تجارت منطقه‌ای کشورمان می‌تواند با اقدام جهادی از جانب تولیدکنندگان ، صادرکنندگان و دولت با تکمیل زیرساخت‌ها ، به راحتی به ۴۰ ، ۵۰ میلیارد دلار برسد .

رئیس جمهوری در این صحبت اعلام کرده که با فراهم شدن برخی مقدمات امکان دو تا دو و نیم برابر شدن صادرات کالاهای ایرانی به کشورهای همسایه وجود دارد، موضوعی که البته برای اجرایی شدن، دشواری‌های خاصی پیش روی خود خواهد داشت.

در سال‌های گذشته ، چین اصلی‌ترین واردکننده کالا از ایران بوده و پس از آن ، عراق قرار دارد. در رده‌های بعدی نیز کشورهایی مانند امارات متحده عربی ، ترکیه و افغانستان دیده می‌شوند. در مقابل نیز بخش مهمی از واردات ایران از کشورهای امارات متحده عربی ، چین و ترکیه انجام می‌شود. اگر چین را کنار بگذاریم در سال‌های گذشته بخش مهمی از تجارت ایران عملا بیرون از کشورهای منطقه تعریف نشده و به این ترتیب برای افزایش صادرات باید زیرساخت‌ های صادراتی گسترش یابد.

 

منبع : ایسنا