صنعت فولاد در طول بیش از ۴۰ سال گذشته مسیر پر فراز و نشیبی را در مسیر توسعه گذرانده است ....

 

ب نقل از روزنامه صمت : ذوب آهن اصفهان تبلور تولید ملی 

 

صنعت فولاد در طول بیش از ۴۰ سال گذشته مسیر پر فراز و نشیبی را در مسیر توسعه گذرانده است .

مجموع تولید فولاد در کشور و در سال 1357 برابر ۵۰۰ هزار تن در سال بود ، به پشتوانه همت و تالش نیروهاي متخصص و کارآمد این صنعت ، ظرفیت تولید فولاد کشور در حال حاضر به بیش از 37 میلیون تن در سال افزایش یافته است .

در همین حال و همزمان با تالش های انجام شده برای رشد تولید در این صنعت ، اقداماتی برای دستیابي به فناوري تولید و بومي سازي قطعات و تجهیزات انجام شد .

با خروج کارشناسان شورای سابق از ذوب آهن اصفهان به عنوان نخستین تولید کننده فولاد کشور و همزمان با شروع جنگ تحمیلي ، تعمیرات اساسی و بازسازي خطوط گوناگون تولید از سوی نیروهاي داخلي این مجتمع آغاز و با تولید ریل ملي طي سال هاي اخیر تبلور یافت .

در افق 1404 تولید 55 میلیون تن فولاد هدف گذاری شده است ؛ وجود ذخایر انرژی فراوان ، موقعیت ممتاز جغرافیایی ایران و سرمایه انسانی چه به لحاظ کمی و چه به لحاظ کیفی از جمله مهم ترین مزیت هایی است که تاکنون سهم و نقش آهن و فولاد را در اقتصاد ایران قوت بخشیده و نقشی اساسی در هدف گذاری برای صنعت فولاد داشته است .

هرچند این توسعه به الزاماتی نیاز دارد که از جمله مهم ترین آنها می توان از توسعه صنایع پایین دستي ، افزایش مصرف سرانه فولاد کشور و همچنین جهش در صادرات فولاد کشور نام برد .