کاهش تولید فولاد ممکن است تقاضا برای مواد اولیه فولادسازی در چین را تضعیف کرده باشد

کاهش تولید فولاد ممکن است تقاضا برای مواد اولیه فولادسازی در چین را تضعیف کرده باشد، اما در عین حال به تعادل بازار فولاد که پس از چندین سال رونق تقاضا ناشی از پروژه‌های ساختمانی و زیرساختی دچار مشکل شده بود، کمک کرده است.

برخلاف بیشتر جهان، صنعت ساختمان چین در حال افول است. در حالی که فعالیت‌ها در پی سقوط ناشی از شیوع کووید ۱۹ در سال گذشته در بیشتر جهان در حال افزایش است، ساخت‌وسازهای جدید در چین رونق ندارد. بازار ساخت‌وساز چین به شدت در حال سقوط است، همچون سال ۲۰۱۵ که سال سقوط قیمت‌ها، کاهش سود و تولید فولاد بود.

خریداران بین‌المللی که مدت‌ها به فولادهای چینی ارزان‌قیمت و کم‌هزینه متکی بودند، قبل از تصمیم چینی‌ها برای کاهش قیمت، به اندازه کافی نگران بودند.قیمت محصولات نورد تخت تقریباً هر ماه نه تنها رکوردهای نرخ اسمی بلکه نرخ واقعی را می‌شکند.

ممکن است تأخیرهای غیرمنتظره در راه‌اندازی ظرفیت جدید، برنامه‌های محتاطانه برای تعمیر و نگهداری، همراه با تصمیم بحث‌برانگیز بسیاری از دولت‌ها برای تمدید سیاست‌های حمایتی همه به حفظ یک رونق بی‌سابقه قیمت‌گذاری کمک می‌کند. با وجود همه چالش‌ها که برخی از آنها به طور واضح واقعی هستند و همه را تحت تأثیر قرار می‌دهند، شکی نیست که حتی اگر رشد فولاد چین متوقف شود، تولید فولاد جهانی امسال به راحتی می‌تواند برای نخستین بار از ۲ میلیارد تن فراتر رود.

تحلیلگران حتی از رشد بیش از ۲۰ درصدی تولید فولاد در بازارهایی مانند ایالات متحده صحبت می‌کنند.اغلب گفته می‌شود که هر چیزی که بالا می‌رود باید کاهش یابد، اما به ندرت پیش می‌آید که قیمت‌ها با همان سرعتی که سنگ‌آهن در دو ماه گذشته افت کرده است، کاهش یابد. این رکود نرخ نشان‌دهنده کاهش تقاضای سنگ‌آهن از جانب چین به دنبال محدودیت‌های تولید فولاد از سوی دولت این کشور است.

سؤال این است که آیا کاهش تقاضا به تنهایی می‌تواند دومین کاهش ماهانه نرخ سنگ‌آهن را در تاریخ که در ماه اوت مشاهده شد، توجیه کند.قیمت سنگ‌آهن عیار ۶۲ درصد حتی قبل از اینکه کمی بهبود یابد، به کمتر از ۹۳ دلار در تن رسید. در نیمه دوم ماه سپتامبر اخبار اقتصادی و ژئوپلیتیکی بر بازارهای کالاها تأثیر گذاشت.

قیمت چند کالا مانند سنگ‌آهن با انتشار اخبار مربوط به مشکلات بدهی غول املاک چینی Evergrande Group کاهش یافت. این نه تنها نگرانی‌ها را در مورد بخش ساخت‌وساز چین و تأثیر منفی آن بر تقاضای فولاد برانگیخت، بلکه نگرانی‌های بیشتری را در مورد سلامت اقتصاد چین به طور کلی ایجاد کرد که مبادا بحران احتمالی در بخش ساخت‌وساز به سایر ارکان اقتصاد چین سرایت کند.

علاوه بر این، روابط چین و استرالیا با پیمان دفاعی اخیر بین استرالیا، ایالات متحده و بریتانیا بیشتر وخیم شد.چین به احتمال زیاد تلاش‌های خود را برای کاهش وابستگی به سنگ‌آهن استرالیا تشدید می‌کند. چین در مورد زغال‌سنگ کمتر به استرالیا وابسته است. این نیز به دلیل اختلاف در نرخ زغال‌سنگ کک‌شو و سنگ‌آهن است.

ما معتقدیم که افزایش اخیر نرخ زغال‌سنگ کک‌شو بازتاب بهتری از بهبود فولادسازی در خارج از چین است. همچنین، با کاهش شدید نرخ سنگ‌آهن، کارخانه‌های فولاد در موقعیت کمی بهتری قرار دارند تا بدون نیاز به کاهش حاشیه سود خود، زغال‌سنگ متالورژی خریداری کنند و این می‌تواند از افزایش اخیر نرخ زغال‌سنگ کک‌شو حمایت بیشتری کند.

بازار قراضه نیز از کاهش شدید نرخ سنگ‌آهن در امان بوده است، اما مانند زغال‌سنگ کک‌شو افزایش نیافته است. اگرچه سپتامبر از انتظارات ما فراتر رفته است، اما ما معتقدیم که رکود اخیر تا ماه اکتبر ادامه خواهد داشت زیرا نرخ محصولات تحت‌فشار قرار می‌گیرد.

منبع : روزگار معدن