بازار آهن به تخته پاره‌ای می‌ماند که با هر موج خبری به اینسو وآنسو می‌رود.

بازار آهن به تخته پاره‌ای می‌ماند که با هر موج خبری به اینسو وآنسو می‌رود. نوسانات قیمت محصولات فولادی درحال حاضر به جای تأثیر از عوامل کلان اقتصادی متأثر از اخبار ریز و درشت و تصمیمات سیاسی مسئولان است و جالب اینجاست که گاهی حتی اگر این اخبار مثبت باشد باز هم بازار آهن مسیر صعودی خود را در پیش می‌گیرد، به طوری که پیش‌بینی اوضاع بازار و قیمت آهن  را در این روزها دشوار می‌نماید زیرا اینطور که به نظر می‌رسداین نوسانات بر پایه و اصول خاصی اتفاق نمی‌افتد.

 

 با بررسی علل سیر صعودی قیمت آهن می‌توان گفت که در زمینه مذاکرات وین و لغو تحریم‌ها جریان تازه‌ای رخ نداده و نرخ دلار هم نوسان چندانی نداشته است از این رو تنها دلیلی که می‌توان برای این افزایش‌ها به شمار آورد اخبار موجود در زمینه لزوم عرضه همه محصولات فولادی در بورس کالا است. طبق این خبر وزیر صنعت، معدن و تجارت طی ارسال نامه‌ای به رؤسای سازمان‌های صمت استان‌ها عرضه همه محصولات تولیدی کارخانه‌ها در بورس کالا از جمله مقاطع طویل و تخت و شمش فولادی را الزامی دانست و گفت: حتی اگر محصولات به فروش نرسد مابقی آنها را صادر خواهیم کرد یعنی صادر کردن محصولات فولادی در گرو عرضه آنها در بورس کالا است. به عقیده وزیر صمت عرضه همه محصولات در بورس کالا هم در تعیین منطقی قیمت‌ها و تنظیم بازار مؤثر است و هم با ایجاد شفافیت در بازار مانع از رانت‌خواری خواهد شد.

 

اما عامل دیگری که برای رشد قیمت آهن‌آلات می‌توان نام برد افزایش قیمت شمش منطقه CIS است. طبق آمار قیمت شمش بیلت منطقه CIS روز گذشته رشد ۲۹ دلاری را تجربه کرده به طوری که هر تن از آن به قیمت ۶۴۹ دلار به فروش رسیده است. در بورس کالا هم شاهد رشد یک درصدی رقابت شمش بودیم به گونه‌ای که نرخ فروش آن به طور متوسط ۱۳ هزار تومان ثبت شد.

 

با این تفاصیل به نظر می‌رسد این جریانات اصلی‌ترین عامل رشد قیمت محصولات فولادی باشد و احتمالا امروز هم شاهد صعود آرام قیمت روزانه آهن باشیم. زیرا اینطور که به نظر می‌رسد رشد یک درصدی شمش در قیمت عرضه هفته آتی آن مؤثر بوده و به سیر افزایشی بازار آهن دامن خواهد زد.

 

 از قیمت روز اهن‌الات، روز گذشته شاهد افزایش قیمت میلگرد در اکثر شرکت‌ها بودیم به طوری که رشد ۵۰ تا ۲۰۰ تومانی برای این محصول ثبت شد. مثلا میلگرد آجدار ۱۶ ذوب اهن اصفهان روز گذشته به قیمت ۱۶ هزار و ۲۰۰ تومان معامله شد که رشد ۵۰ تومانی داشت. با وجود این چند شرکت نیز بدون تغییر بوده و ثبات قیمت داشتند.

 

قیمت نبشی و ناودانی نیز تقریبا در همه شرکت‌ها ثابت و بدون تغییر بود و تنها یک شرکت با افزایش ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومانی نبشی اعلام قیمت کرد. قیمت تیرآهن نیز در قسمت کیلوفروشی افزایش ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومانی را تجربه کرد اما در بخش شاخه‌فروشی قیمت‌ها تقریبا ثابت بود و تنها قیمت چند شاخه از ذوب اهن اصفهان افزایش ۱۰۰ الی ۲۰۰ هزار تومانی داشت.

 

قیمت پروفیل و پروفیل زد نیز در اکثر کارخانه‌ها با رشد قیمت همراه بود که این افزایش ۱۰۰ الی ۷۰۰ تومان به ثبت رسید. در این میان چند شرکت نیز بدون تغییر بودند و ثبات قیمت داشتند. قیمت ورق گالوانیزه، رنگی و روغنی نیز در بیشتر شرکت‌ها افزایش ۲۰۰ تومانی داشت و برخی شرکت‌ها نیز ثباث قیمت داشتند.

 

منبع : بازار