رئیس خانه معادن و نایب رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی خراسان رضوی گفت : این استان از ذخایر فراوان معدنی مخصوصا در بخش سنگ آهن برخوردار است ....

 

به نقل از روزنامه روزگار معدن : مشکل حمل و نقل معادن خراسان رضوی باید حل شود . 

 

رئیس خانه معادن و نایب رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی خراسان رضوی گفت : این استان از ذخایر فراوان معدنی مخصوصا در بخش سنگ آهن برخوردار است .

غلامرضا نازپرور بیان کرد: زمانی که در منطقه سنگان خواف ( محل استقرار معادن سنگ آهن و واحدهای زنجیره فولاد ) اعلام حمل بار می شود ، کامیون ها به آنجا هجوم می برند ؛ زیرا شرکت های آن منطقه برای حمل مواد معدنی خود ارقام بالاتری پرداخت می کنند و این باعث می شود گاه دو ماه برای معادن کوچک خودرو یافت نشود که لازم است امکانات این بخش به صورت عادلانه توزیع شود.

وی اظهار داشت : هم اینک هزینه حمل مواد معدنی به گونه ای است که کرایه حمل برخی خاکهای صنعتی سه چهار برابر ارزش آن ماده معدنی است و این مساله، توجیه اقتصادی فعالیت در این زمینه را از بین می برد، نکته دیگر اینکه اگر قرار است افزایش قیمتی در کرایه ها انجام گیرد، باید از قبل به صاحبان معادن اطلاع داده شود و این کار یکباره اتفاق نیفتد تا آنها بتوانند ذخیره‌سازی لازم را انجام دهند و قیمت گذاری ها از سوی دستگاه متولی، به صورت رسمی اعلام شود.

این فعال معدنی اظهار داشت : بحث حمل ریلی مواد معدنی بسیار مهم است ؛ ظرفیت بزرگی که می توان از آن در استان استفاده کرد. تقاضای ما از راه آهن این است که اعلام نماید کدام مواد معدنی را می توان با واگن حمل کرد تا در این زمینه به فعالان بخش معدنی اطلاع رسانی کنیم ، ظرفیت فعلی منطقه سنگان در استفاده از امکانات حمل ریلی ۸ میلیون تن در سال است و برنامه این است که ظرفیت ریلی آن منطقه به ۲۵ میلیون تن برسد و با ۲ یا سه خطه کردن آن مسیر و استفاده از سقف ظرفیت، می توان به این مهم دست یافت.

نایب رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت : موضوع اصلی محاسبه حقوق دولتی معادن در کشور ، درنظر گرفتن بهای ماده معدنی در محل معدن است؛ بر همین اساس ، این حقوق در استانهای دیگر براساس فاکتور فروش محاسبه نمی گردد. از طرفی، فاکتور فروش رسمی از معادن نیز تاکنون دریافت نشده و مبنای مستندی برای محاسبات وجود نداشته است  ؛ اما حتی اگر فاکتور رسمی وجود داشته باشد ، باز هم به نظر ما محاسبات حقوق دولتی براساس آنها ، رسمی نیست.

نازپرور اظهار داشت : نحوه محاسبه حقوق دولتی در استان ما باعث شده یکباره حقوق دولتی بهره برداران معدن ۱۰ برابر شود و این موضوع آسیبی به معادن کوچک مقیاس می زند. ضمن اینکه حقوق دولتی لازم به پرداخت از سوی معادن با تاخیر به آنها اعلام شده است.

 

منبع : خبرگزاری جمهوری اسلامی