هرمزگان تا اسفند سال گذشته ۳۰ معدن سنگ گچ صادراتی داشت که حدود ۶ماه فعالیت صادراتی آنها متوقف شد اما طی هفته گذشته صادرات سنگ گچ از سر گرفته شد که نویدبخش بازگشت معدن‌کاران گچی به روزهای طلایی است....

 

به نقل از روزنامه روزگار معدن : معدن کاران هرمزگانی به روز های طلایی بازگشتند 

 

هرمزگان تا اسفند سال گذشته ۳۰ معدن سنگ گچ صادراتی داشت که حدود ۶ماه فعالیت صادراتی آنها متوقف شد اما طی هفته گذشته صادرات سنگ گچ از سر گرفته شد که نویدبخش بازگشت معدن‌کاران گچی به روزهای طلایی است.

هرچند توقف صادرات سنگ گچ هرمزگان عوامل متعددی از افزایش هزینه تولید تا کاهش قیمت منطقه ای داشت اما از سرگیری صادرات تنها با یک عامل همگرایی و همکاری بخش خصوصی و دولتی محقق شد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان در این باره گفت : توقف صادرات مواد معدنی و به ویژه سنگ گچ از نگرانی های جدی دولت وفعالان بخش خصوصی بود که نشست های متعددی برای حل آن در کارگروه های رفع موانع تولید و رفع موانع صادرات برگزار شد.

خلیل قاسمی ادامه داد: سازمان صمت، انجمن معدن استان واعضای آن را همکار همیشگی و شرکای دولت می داند و به همین دلیل تمام ظرفیت ها برای شروع مجدد صادرات سنگ گچ به کار گرفته شد.

وی اضافه کرد : با همکاری بخش خصوصی ، بنادر و دریانوردی و سازمان صنعت ، معدن وتجارت نه تنها ، موانع صادرات برطرف شد، بلکه با بکارگیری شیوه ای جدید ،می توان به سمت افزایش ظرفیت صادرات و کاهش قیمت بارگیری پیش رفت.

دبیر کارگروه رفع موانع تولید استان توضیح داد:در این شیوه با یک طراحی جدید ، از جرثقیل های دروازه ای ( گنتری کرین )که مخصوص جابه جایی کانتیتر است ، برای بلند کردن بار فله سنگ گچ استفاده می شود.

قاسمی اعلام کرد: با توجه به تغییرات صورت گرفته ، صادرات سالانه حدود پنج میلیون تن سنگ گچ هدف گذاری شده است . 

 

منبع : خبرگزاری جمهوری اسلامی