روش های برش میلگرد

میلگرد یکی از مصالح پرکاربرد در صنعت ساختمان سازی است که در اسکلت بندی ساختمان نقش بسزایی دارد. میلگردها در دو نوع آجدار و ساده تولید و عرضه می شوند. میلگردها برای تبدیل شدن به محصول نهایی و یک میلگرد قابل استفاده، نیاز به عملیات های خم و برش دارند که در ادامه برای شما شرح می دهیم.

میلگرد چیست ؟ 

میلگرد یکی از پرکاربرد ترین مصالح در صنعت ساختمان سازی است که در اسکلت بندی ساختمان نقش بسزایی دارد. میلگردها در دونوع آجدار و ساده تولید و عرضه می شوند. این محصول فولادی دارای استاندارد های گوناگون و مختلف است و هر کشور بر مبنای پارامترهای خود حد و حدودی مشخص کرده است؛ مثلا در ایران این محصول بیشتر بر مبنای استاندارد در روسیه شناخته می شود.

دستگاه و روش های برش میلگرد

یکی از روش هایی که برای برش کاری وجود دارد، روش سرد است که این روش برای برش میلگرد مناسب تر است، چون خواص و کیفیت محصول حفظ می شود  برای برش میلگرد به روش سرد، وزن میلگرد بسیار مهم است و باید متناسب با وزن، ابعاد و سایز میلگرد بهترین روش را انتخاب کرد. در این روش حرارت به صورت مستقیم با میلگرد در تماس نیست و محصول به اندازه های مختلف برش داده می شود. از مزایای روش برش سرد می توان به عدم تغییر در ساختار مولکولی فلزات، عدم تولید گازهای سمی، قطعات یکسان،  انعطاف پذیری بالا، کاهش ضایعات، کیفیت سطحی مناسب و قابلیت برش مقاطع در سایزهای متفاوت اشاره کرد. البته این روش معایبی همچون هزینه بالای دستگاه برش سرد و نگهداری ابزار آلات برشکاری نیز دارد.

روش های برش میلگرد

دستگاه خم و برش میلگرد

دستگاه های متنوعی برای برشکاری و خم کاری میلگردها وجود دارند که از آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

دستگاه اره نواری

از وقتی این دستگاه در صنعت تولید شده پدیده بزرگی رخ داده است. این دستگاه قطعات ضخیم را با دقت برش می دهد. انجام برش به صورت اتوماتیک، برش زاویه دار قطعات و کاهش ضایعات در هنگام کار از مزیت های این دستگاه است.

روش های برش میلگرد

دستگاه اره لنگ

دقت این دستگاه کم است و ضایعات بیشتری تولید می کند. حرکت این دستگاه هنگام برش با به عقب و جلو رفتن بر روی قطعه انجام می شود.

روش های برش میلگرد

دستگاه اره دیسکی

این دستگاه جایگزین دستگاه اره آتشی پر خطر شده است که امنیت بالا و کیفیت بیشتر در حین کار از مزیت این دستگاه است. این دستگاه دارای تیغ های متنوع است که می تواند به راحتی فلزات را برش دهد.

روش های برش میلگرد

اره دستی 

این اره بسیار قدیمی و ساده ترین وسیله برای برش است. اره ها سایز یکسانی دارند که دندانه های آن باهم متفاوت است و بستگی به سایز میلگرد دارد. اگر میلگرد نازک بود با دندانه ریز و اگر بزرگ بود با دندانه درشت آن ها را برش می دهند. نیروی دست انسان برای استفاده این دستگاه بسیار مهم است. این دستگاه خطرناک است و در حین کار باید حتما از دستکش، کلاه و عینک ایمن استفاده شود.

روش های برش میلگرد

قیچی برش میلگرد هیدرولیک

این دستگاه سرعت بسیار بالایی دارد و در کمترین زمان تعداد زیادی میلگرد را برش می دهد. در زیر قیچی این دستگاه چرخ وجود دارد که باعث می شود به راحتی جا به جا شوند.

روش های برش میلگرد

دستگاه برش واتر جت

دستگاه برش واتر جت با کمک موتورهای پر فشار عملیات برش مواد سخت را انجام می دهد. این دستگاه بیشتر برای برش سنگ استفاده می شود، ولی برای فلزات نیز کاربرد دارد چون این دستگاه برای مواد سخت بسیار عملکرد خوبی دارد.

روش های برش میلگرددستگاه حدیده 

این دستگاه میلگردهای صاف را تا سایز 50 و میلگردهای آجدار را تا سایز 45 برش می دهد.

روش های برش میلگرد

دستگاه خاموت زن

به دلیل اینکه میلگردها در ساختمان سازی به صورت طولی و عرضی استفاده شوند نیاز است که از خود میلگرد اشکالی درست کنند. خاموت یک آرماتور عرضی می باشد و وظیفه دارد مقاومت بنا را بالا ببرد. این دستگاه به صورت اتوماتیک میلگرد را به صورت چهار گوش یا گرد تغییر شکل می دهد.

روش های برش میلگردآچارF

برای خم کردن میلگرد استفاده از این آچار که جنس فولادی دارد بسیار کاربردی است. برای اینکه خمکاری دقیق صورت بگیرد حتما باید آچار با قطر محصول هماهنگ باشد.

روش های برش میلگرد

برش لیزری 

در این دستگاه عملیات برش را اشعه انجام می دهد که از اشعه لیزر برای سوزاندن، ذوب کردن و تصعید استفاده می کنند. لیزرها انواع مختلفی مثل گازی، شیمیایی، جامد، فیبری و… دارند که از تمامی این موارد فقط لیزرهای جامد و گازی برای صنعت و برشکاری فلزات استفاده می شود. کمترین آسیب به فلزات را لیزرها در روش برش گرم دارند.

روش های برش میلگرد

پلاسما (هوا برش)

در این دستگاه مشعلی وجود دارد که گاز را با سرعت زیاد و به صورت فشرده خارج می کند. دمیدن این گاز منجر به این می شود که یک قوس الکتریکی بین نازل و قطعه کار ایجاد شود که این امر باعث می شود گاز حالت پلاسمایی پیدا کند. حرارتی در حدود 25000 درجه سانتی گراد بر روی فلزات متمرکز می شود تا نقطه مدنظر بر روی محصول ذوب شود. این دستگاه به روش دیگری نیز کار می کند که به خاطر تشعشعات زیاد رادیویی و احتمال برق گرفتگی از آن استفاده نمی کنند.

روش های برش میلگرد

 

دیدگاه‌ها  
0
0
# کریمی 1400-11-23 10:16
میلگرد های مغازه شما برش شده اند؟
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
0
0
# ادمین آهن پویا 1400-11-23 10:19
بله میلگردهای مجموعه آهن پویا مطابق با استانداردها ارائه می شوند.
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
0
0
# حسین 1400-11-23 10:18
ممنون از مطالب خوبتون خیلی کارم را برای خرید میلگرد راحتتر کردین
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
0
0
# ادمین آهن پویا 1400-11-23 10:19
خوشحالیم که اینطور بوده، ممنون که ما رو مطلع کردین.
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
نوشتن دیدگاه

سوالات متداول روش های برش میلگرد

ابزارها و دستگاه های مخصوص برش کاری چه هستند؟
دستگاه های متفاوت و متنوعی همچون دستگاه اره نواری، دستگاه اره لنگ، دستگاه اره دیسکی، قیچی برش میلگرد هیدرولیک، دستگاه برش واتر جت و... برای برشکاری هستند.
چه روش هایی برای برش کاری میلگرد وجود دارد؟
معمولا برش میلگرد به روش نورد سرد و گرم انجام می شود که ابزارهای به خصوصی هم دارند.