متداول ترین روش تولید محصولات فلزی صنعت نورد به صورت نورد گرم و نورد سرد است.در روش نورد کردن، شمش و اسلب و بیلت را با غلتک به ورق های باریک تر تبدیل می کنند.اولین عمل در نورد محصولات نیمه فرآوری شده به محصولات نهایی، چپنورد است.
صنعت نورد گرم و نورد سرد در ایران به دلیل عدم آگاهی مدیران و کارشناسان به فرآیند تخصصی نورد در مقایسه با استاندارد جهانی در سطح پایین تری قرار دارد.

متداول ترین روش تولید محصولات فلزی صنعت نورد به صورت نورد گرم و نورد سرد است . در روش نورد کردن، شمش و اسلب و بیلت را با غلتک به ورق های باریک تر تبدیل می کنند . اولین عمل در نورد محصولات نیمه فرآوری شده به محصولات نهایی ، نورد است.
صنعت نورد گرم و نورد سرد در ایران به دلیل عدم آگاهی مدیران و کارشناسان به فرآیند تخصصی نورد در مقایسه با استاندارد جهانی در سطح پایین تری قرار دارد.


انواع نورد :


1-نورد گرم
2-نورد سرد


نورد گرم :


در نورد گرم فلز از بین دو غلتک که فاصله بین آن ها اندکی کمتر از ضخامت فلز ورودی و خلاف جهت یکدیگر چرخانده می شوند عبور داده می شود . به دلیل سرعت چرخش غلتک ها اصطحکاک بین غلتک و فلز باعث به جلو راندن فلز شده و افزایش طول و کاهش ضخامت آن می شود . مقدار کاهش ضخامت در فرآیند نورد به میزان اصطکاک بین غلتک و سطح فلز بستگی دارد.


 

دمای نورد گرم :


کنترل دما در فرآیند نورد گرم بسیار مهم است به همین دلیل باید دمای فلز به صورت یکنواخت تا مقدار معینی بالا برده شود . این فرآیند نیازمند گرم نگه داشتن قطعه در دمای معین برای زمان طولانی است . در صورتی که دمای قطعه یک نواخت نباشد ، تغییر شکل ایجاد شده نیز غیریکنواخت خواهد بود.
در کارخانه جاتی که تولید زیادی دارند معمولا از محصولات ریخته گری استفاده می کنند . پس ازعملیات ریخته گری سرد شدن به گونه ای کنترل می شود که بتوانند بدون گرم کردن مجدد و جا به جایی ، محصول را وارد دستگاه نورد گرم می کنند . برای گرم کردن برای تولید های کمتر یا عملیات ثانویه معمولا دمای ماده ی اولیه (شمش ، شمشال یا لوحه) دمای اتاق است. برای گرم کردن این قطعات تا دمای مناسب می توان آن ها را در کوره های نفت سوز یا گاز سوز گرم کرد. نورد گرم معمولا در حدود 50 تا 100 درجه سانتی گراد بالای دمای تبلور مجدد متوقف می شود.


اجزای اصلی کارخانجات نورد گرم:


کوره پیش گرم :


این کوره وظیفه گرم کردن قطعه تا دمای لازم برای نورد را دارد. برای کوره باید سیستمی طراحی شود که شمشال ها داخل کوره حرکت کرده و از اول کوره وارد شده تا زمان رسیدن به آخر کوره شمشال ها به دمای لازم رسده باشند.


اجکتور :


این وسیله باعث خروج شمشال ها بر دمای لازم برای نورد رسیده، می شود.


پوسته زدا :


این وسیله پوسته های به وجود آمده ناشی از ریخته گری و کرم کاری مجدد را بر می دارد.


استند نورد :


از این وسیله برای نورد کردن شمشال یا کم کردن ضخامت قطعه با استفاده از غلتک های افقی استفاده می شود.


استداجر :


برای ایجاد ابعاد نسبتا دقیق از نظر عرضی و یکنواخت سازی کنارهای ورق و... از این وسیله استفاده می شود.


دستگاه های ضخامت سنج :


برای اندازه گیری ضخامت ورق تولید شده از این دستگاه استفاده می شود.


قاب گیر :


این وسیله برای تابگیری ورق بعد از تولید به کار می رود که این کار با چند غلتک کوچک انجام می شود.


خط خنک کاری :


این خط خنک کاری ورق تولیدی را انجام می دهد.


قیچی :


وظیفه برش ابتدا و انتهای ورق و سایز کردن ورق را دارد.


دستگاه بسته بند :


این دستگاه وزن ورق و بسته ورق تولید شده را به صورت اتوماتیک انجام می دهد.


تابکاری نورد گرم :


در نوردهایی که محصول فلزی تغییر فیزیکی زیادی دارد نیازمند عملیات حرارتی است. در طی پروسه ی نورد گرم و سرد محصول فلزی یک یا چند فرآیند حرارتی را تجربه می کند تا ساختار متالوژیکی و ویژگی های فیزیکی و مکانیکی آن بهبود یابد. تابکاری در واقع یکی از مهم ترین فرآیند های حرارتی است و بیشتر روی مواد سرد شده انجام می شود.


انواع تابکاری در فرآیند ساخت فولاد:


فرآیند تابکاری :


در این مرحله با قرار دادن فولاد کار سرد شده در دمایی بیش از دمای تبلور فرآورده از نوع پیرلیت با دانه بندی درشت خواهد بود در این شرایط فلز از چکش خواری خوبی بهره مند می شود.


تابکاری هم دمایی :


در این روش فولاد سریع تر از حالت قبل سرد خواهد شد، به گونه ای کعه تغییر حالات متالوژیکی در شرایط هم دمایی انجام می پذیرد. در این نوع تابکاری ساختار پیرلیت با دانه بندی ریزتر به وجود می آید.


تابکاری کروی :


در این شیوه به کمک باز پخت کردن فولاد و نرمالیز کردن آن سعی در کروی کردن ساختار فولاد است.در این نوع تابکاری به دلیل نیاز به نگهداری طولانی فلز، زمان فرآیند بیشتر از فرآیندهای پیش است.


مزایا و معایب نورد گرم :


در طی فرآیند به نیروی کمتری نسبت به نورد سرد نیاز است.
برای نورد گرم به تجهیزات و دستگاه های کمتری نیاز است.
کرنش سختی کمتری در طی فرآیند روی قطعه انجام می شود.
قطعه فلزی تولید شده نسبت به محصولات تولید نورد سرد استحکام کمتری دارد.
نورد گرم برای شمش بزرگ مناسب است.
 

نوشتن دیدگاه