سازه های بتنی دارای مزیت های بسیاری چون استحکام و مقاومت بسیار بالا می باشند ؛ به همین علت در عصر حاضر گسترش زیادی پیدا کرده اند . ساخت و ساز این سازه های بتنی نیازمند قالب های مختلفی می باشند ، این قالب ها در انواع مختلف وجود دارد و قالب فلزی بتن یکی از انواع رایج و با کیفیت برای این سازه ها می باشد.

انواع قالب های فلزی 

 

سازه های بتنی دارای مزیت های بسیاری چون استحکام و مقاومت بسیار بالا می باشند ؛ به همین علت در عصر حاضر گسترش زیادی پیدا کرده اند . ساخت و ساز این سازه های بتنی نیازمند قالب های مختلفی می باشند ، این قالب ها در انواع مختلف وجود دارد و قالب فلزی بتن یکی از انواع رایج و با کیفیت برای این سازه ها می باشد .

جالب است بدانید که قالب فلزی بتن ، در شمار قالب هایی قرار دارد که با ورود به عرصه ساخت و ساز ، تغییراتی عظیم را به همراه آورده است ؛ تغییراتی که علاوه بر افزایش سرعت پروژه های در حال اجرا از استحکام و دقت بیشتری در ساخت سازه های بتنی ، خصوصا ستون ها برخوردار می باشد . هر نوع سازه بتنی نیاز به قالب فلزی بتن دارد ، قالب هایی که به دلیل داشتن ابعادی متنوع و کیفیتی بالا هموراه توجه همه را به سوی خود جلب می کند .

لازم است بدانید اگر چه قالب فلزی بتن از دوام و ماندگاری بیشتری نسبت به سایر قالب های بتنی موجود در بازار برخوردار می باشد ، اما استفاده نادرست از این مدل قالب های بتن ، ممکن است خسارت های مالی فراوانی را برای پروژه و حتی سازه به همراه داشته باشد ؛ هم چنین استفاده از قالب فلزی بتنی ، برای فونداسیون هایی با عمق کم رایج می باشد. حال به تعریف این نوع قالب ها و انواع آن ها می پردازیم .

 

قالب فلزی چیست ؟!

 

قالب های فلزی بتن در حقیقت ظرف ها یا قالب هایی هستند که می توانند موقت یا ثابت باشند . از این نوع قالب ها برای نگهداری میگرد ها و بتن خیس تازه استفاده می کنند  . قالب بندی بتن قسمت عمده ای از مخارج ساخت و اجرای اسکلت های بتنی و اجزای بتنی ساختمان را به خود اختصاص می دهد. هزینه مصالح ، ساخت و اجرای قالب های بتنی بستگی به شکل قالب بتن و دشواری ساخت آن و نوع مصالح مصرفی دارد که در برخی موارد ممکن است قالب بندی بتن تا بیش از 75 درصد هزینه یک عضو بتنی را به خود اختصاص می دهد .

بتن یکی از پرکاربردترین مصالح در ساختمان سازی سازی است که از سیمان مایع و مصالح درشت تشکیل شده و به عنوان اتصال دهنده در ساختمان سازی کاربرد کاربرد دارد.طریقه قرار گیری بتن در این قالب ها به این صورت است که ابتدا بتن را به حالت خیس و نرم در آورده و سپس در قالب فلزی بتن قرار می دهند . از مهم ترین گام های احداث سازه های بتنی ، انجام قالب بندی است و پایداری نیز از مهم ترین خصوصیاتی است که باید در قالب بندی رعایت شود . برای اینکه این قالب ها محکم باشند و به مرور زمان دچار شکاف نشوند عمدتا بدون درز طراحی و تولید می شوند .

یکی از ویژگی های قابل توجه این نوع قالب این است که سرعت ساختمان سازی را بالا برده و باعث صرفه جویی در زمان می شود بنابراین در پروژه هایی که باید در زمان کوتاهی به انتها برسند استفاده از این نوع قالب ها می تواند گزینه بسیار مناسبی باشد .

از دیگر مزایای این قالب های فلزی بتنی می توان به قابلیت جمع شدن ، استفاده مجدد ، حمل ونقل آسان و از همه مهمتر قابلیت انبار کردن راحت آن اشاره کرد .

 

این نوع قالب های بتنی در پروژه های عمرانی بسیار اهمیت دارند زیرا آن چنان استحکام ومقاومتی دارند که با وجود ریختن بتن در قالب باز هم شکل و مقاومت خود را از دست نمی دهند . قالب فلزی بتن از متریالی تهیه می شود که چسبندگی به دیواره های قالب به حداقل برسد ، این امر مانع از خوردگی قالب می شود ؛ بنابراین طول عمر قالب فلزی بتن نسبت به سایر قالب ها بیشتر است . قالب های فلزی معمولا با انواع دارابست به کار می رود . اما آنچه بیش از تمامی این موارد در کیفیت قالب های فلزی بتنی موثر می باشد ، نحوه نصب این قالب ها می باشد ؛ زیرا توجه و دقت در نصب قالب های فلزی است که سبب تداوم این قالب ها می شود . درواقع همبندی دقیق و مستحکم قالب های فلزی در کیفیفت قالب فلزی بتن از نقشی موثر بر خوردار می باشد .

قالب فلزی بتن دارای چهارچوب فلزی است که نگهداری میلگرد ها و بتن خیس در خود کمک می کند .

بیشتر هزینه های اجرای اسکلت های بتنی مربوط به قالب بندی بتن می باشد .

 

قالب فلزی انواع مختلفی دارد :

 

قالب فلزی برای سنگفرش ها ، مانع یا حصار ها ، پیاده رو ها ، دیوارها ، مخصوص برای پل های ، مخصوص ساختمان ها ، ستون ها ، تونل و ..... که با توجه به نیاز پروژه ها انتخاب می شوند.

برای ساخت قالب های فلزی با توجه به وزن وکاربرد می توان از فلز های مختلفی برای ساخت آن ها استفاده کرد . قالب فلزی بتن پیاده رو ها در جنس آلومینیوم و آهن نیز موجود می باشد . لازم به ذکر است که قالب های فلزی بتن فولادی که در نوع مرغوب و با کیفیت موجود می باشند ، توسط روش های مختلفی چون گالوانیزاسیون آبکاری شده و در برابر زنگ زدگی ، فرسایش و پوسیدگی مقاومت بالایی دارند .

 

انواع قالب های فلزی :

 

قالب فلزی - کاربرد- آهن پویا

 

قالب فلزی بتن برای سنگفرش :

 

قالب های فلزی بتن مورد استفاده برای سنگفرش بهترین گزینه برای اتوبان ها ، خیابان ، باند های هواپیما ، محوطه بار گیری هواپیما ، مناطق تاکسی رو است . قالب فلزی بتن مناسب سنگ فرش از فولاد کربن ساخته شده است .

 

قالب های فلزی بتن مانع یا حصار :

 

این قالب های فلزی مخصوص سلیقه های خاص است.این قالب فلزی از فولاد کربن ضخیم ساخته شده است . قالب فلزی مانع برای فضاهای آزاد و مکان های کوچک طراحی شده است . در هر بخش برای شکل دادن بتن به صورت دلخواه و سفت و سخت شدن آن با قفل به هم متصل می شوند .  هیچ مهار بند فرعی به این قالب های فلزی وصل نشده و در نتیجه برای رفت و آمد کارگران مانعی وجود ندارد.

 

قالب فلزی بتن برای آب رو کنار خیابان و جدول  :

 

هر دو این قالب های فلزی با قابلیت جمع شدن می توانند برای هر اندازه ای قابل تغییر باشند . این قالب ها می توانند با شیار یا بدون شیار در فاصله یک فوت باشند .

 

قالب های فلزی بتن پیاده رو :

 

قالب های فلزی پیاده رو طولشان 10 فوت و دارای فرو رفتگی در قسمت میخ چوبی گاوه است . این قالب فلزی از فولاد کربن برای مقاومت و دوام چندبرابر ساخته شده است . این نوع از قالب فلزی دارای قابلیت جمع شدن برای راحتی در حمل و نقل و انبار است . برای ساخت سازه محکم و بادوام فقط دو میله چوبی در هر ده فوت نیازمند است.

 

قالب بندی ستون بتنی :

 

با استفاده ازپنلهای  مدولار قالب بتن و کنج ها می توان یک ستون بتنی با مقطع مربع یا مستطیل مطابق نقشه موجود قالب بندی و اجرا نمود. کنج های بیرونی دارای پخ می باشند و در گوشه ستونها از نبشی پانچ شده استفاده می شود. در قالب بندی شکلهای مختلف ستون  از جمله :  چهارگوش ، L شکل ، هشت ضلعی و ... از ترکیب پانل های قالب فلزی بتن ، کنجهای بیرونی و داخلی و نبشی پانچ شده و دیگر اتصالات قالب بتن به راحتی می توان عملیات قالب بندی و اجرائی بتن ریزی را انجام داد .

 

 

نوشتن دیدگاه