صنعت نورد به عنوان یکی از متداول ترین و پر رونق ترین روش ها در تولید فرآورده های فلزی به شمار می رود به گونه ای که امروزه در تولید بیش  از 80 درصد فلزات از روش نورد استفاده می شود ؛ که از مهم ترین آن ها می توان به صنعت فولاد اشاره کرد . یکی از فرآورده های فلزی که باصنعت نورد سر و کار دارد ورق های فولادی است .

 

انواع ورق های فولادی :

 

صنعت نورد به عنوان یکی از متداول ترین و پر رونق ترین روش ها در تولید فرآورده های فلزی به شمار می رود به گونه ای که امروزه در تولید بیش  از 80 درصد فلزات از روش نورد استفاده می شود ؛ که از مهم ترین آن ها می توان به صنعت فولاد اشاره کرد . یکی از فرآورده های فلزی که باصنعت نورد سر و کار دارد ورق های فولادی است .

ورق شکل مسطحی از آهن ، فولاد و یا هر فلز دیگر است که تحت شرایط و عملیا ت خاص از شمش های فولادی و یا بیلت تولید می شوند .

 

ورق فولادی چیست ؟!

 

به نوع خاصی از فولاد گفته می شوند که همانطور که گفته شده است سطح آن ها از فولاد یا هر فلز دیگر هموار تر هستند . ورق های فولادی با خواص های فیزیکی و ساختارهای شیمیایی متفاوتی ساخته می شوند که هرکدام برای مصارف خاص در صنعت های مختلف ( مانند : ساختمان سازی ، خوردرو سازی ، لوله سازی ، کشتی سازی ، نماهای ساختمانی و پتروشیمی و .... ) مورد استفاده قرار میگرد .

امروزه در ایران انواع ورق های فولادی در کارخانه های مختلفی همچون فولاد مبارکه اصفهان ، کارخانه فولاداکسین و فولاد کاویان در اهواز و فولاد گیلان تولید می شود و این امر ایران را به یکی از بزرگترین تولید کنندگان این محصول فولادی در خاورمیانه تبدیل کرده است .

 

مزایای ورق فولادی

 

ورق های فولادی به منظور حفاظت و ایجاد ظاهری زیبا پوشش داده می شوند . عموماً ورق های فولادی با روشی به نام نورد تولید می شوند ؛ نورد یکی از روش های شکل دهی فلزات است که درآن شمش فولادی از بین غلتک هایی عریض عبور می کند ، و به مرور فاصله این غلتک ها با هم کمتر می شود تا در نهایت ورق خروجی به ضخامت مورد نیاز برای تولید برسد . یکی دیگر از مزیت های ورق های فولادی امکان کلاف شدن و رول شدن آن ها است که به همین صورت نیز به کارخانه ها ارائه  می شوند و نسبت به ورق های برشی وتکه ای طرفدارن بیشتری دارد و حمل و نقل و استفاده از آن را سهولت می بخشد.

در مطلب زیر می خواهیم به بررسی دو ورق عمده و پرکاربرد در صنعت فولادسازی بپردازیم.


ورق سیاه و کاربردهای آن :
 

ورق گرم یا ورق سیاه که در صنعت فولاد سازی به دوگونه ی صنعتی و معمولی تقسیم می شود کاربردهای مختلفی دارد. شاخص این ورق با نام St می باشد و اندازه های استاندارد آن از 33 St تا 52 St تولید می شود. نام گذاری این ورق ها به دلیل مقدار مصرف کربن است که در نتیجه میزان مصرف کربن انعطاف پذیری این ورق کمترخواهد شد. این ورق از جمله پرکاربردترین ورق در صنعت فولاد می باشد و درصنعت ساختمان سازی ، تانکرسازی ، خودروسازی ، مخازن خاص ، کشتی سازی و صنایع سنگین فلزی می باشد. رایج ترین نوع ورق سیاه از نظر کیفیت ورق St37 می باشدکه از نظر سختی و منعطف بودن درجه متوسط قرار دارد. بیشترین کاربرد ورق های سیاه در اسکلت سازی – سوله سازی و مصارف ساختمانی است. ورق سیاه صنعتی نیز در مصارف و پروژه های صنعتی از قبیل سد سازی ، پروژه های پتروشیمی ، مخزن سازی و .... استفاده می شود.
 

ورق های روغنی  :
 

ورق سرد یا ورق روغنی که با استفاده از تکنولوژی نورد سرد از دیگر محصولات پرکاربرد ورق می باشد.در فرآیند ساخت ورق های روغنی ورق با ضخامت بالا توسط نورد به ضخامت های پایین تری تبدیل می شود. به همین دلیل چون در این فرآیند از نورد سرد استفاده می شود کیفیت ظاهری این ورق ها نیز بسیار بالا می باشد.ورق های روغنی با توجه به به نوع آلیاژ و فرآیند عملیات حرارت دهی به چندین دسته ی کلی تقسیم بندی می شوند. ورق های معمولی مثل St2 ، ورق های نیمه کشش مثل St13 این ها نمونه هایی از ورق های روغنی می باشند. ضخامت ورق های روغنی معمولا بین 3 دهم میلی متر یا 3 میلی متر می باشد. می توانیم بگوییم ورق های روغنی چدن پایه ی تولید ورق های گالوانیزه حساب می شود. از جمله پرکاربردترین ورق در صنعت فولاد شناخته می شود.

 

استانداردهای تولید ورق های فولادی :

 

تنها سازمانی که در ایران اجازه دارد استانداردهای تولیدات داخلی را تعیین وتدوین کرده و براجرای آنها نظارت کند، موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران است که این وظیفه را زیر نظر شورای عالی استاندارد انجام میدهد. محصولات فولادی و به ویژه ورق اعم از ورق روغنی ، ورق سیاه ، ورق گالوانیزه ، ورق آلیاژی ، ورق رنگی ،  ورق اسیدشویی و .... از جمله تولیداتی است که موسسه استاندارد ملی توجه ویژه ای به آن داشته و از نقطه نظرات مختلف و بنابر معیارهای گوناگون این مقاطع فولادی را مورد بررسی قرارداده است ؛ که پرکاربردترین این استانداردها مجموعه ای از سه استاندارد زیر است :

 

 

       استاندارد ملی 1600 ایران ویژه کاربرد در صنعت ساختمان

     

       استاندارد iso 4995 , astm a 568-1988

       

      استاندارد 17100 din برای ورق های فولادی نورد گرم

 

 

هدف اصلی این استاندارد ها تدوین و تعیین ویژگی های لازم برای تولید ورق های فولادی تحت عملیات نورد گرم برای کاربرد در صنعت ساختمان سازی است . هر کدام از  انواع ورق که طبق این استانداردها ساخته میشود عموما در ضخامتهای بین 1.5 تا 19 میلیمتر و درعرض 600 میلیمتربه بالا به صورت شیت یا کلاف عرضه میشوند. ورق های فولادی درصدر کربن متفاوتی دارند که همین امر سبب شده تا خواص متفاوتی داشته باشند و نام گذاری مخصوصی به آن ها تلعق گیرد که درادامه به انواع ورق های فولادی و کاربرد های آن ها در صنایع مختلف میپردازیم .

 

 

نوشتن دیدگاه