روش بسمه (کوره بلند) (BF) : این روش به عنوان یک روش سنتی تولید فولاد محسوب می شود که در کارخانه ذوب آهن اصفهان از این روش استفاده می شود. در این روش با کاهش ناخالصی های چدن مذاب از طریق سوزاندن در اکسیژن آن را به فولاد تبدیل می کنند. به این صورت که در کوره بسمه که دارای سیلیس و اکسید منیزیم است، جریان هوا وارد می کنند تا ناخالصی ها خارج شود و ناخالصی هایی چون فسفر و سیلیس موجود CO2 و SO2 کربن و گوگرد به صورت گازهای تبدیل شده به جذب جدارهای داخلی SIO2 و P4O10 در چدن در واکنش به اکسیدهای غیر فرار کوره گردد و پس از تبدیل به ترکیبات زودگداز از کوره خارج شود. در این روش سرعت تولید زیاد است و جریان اکسیژن وارد شده قابل کنترل نیست در نهایت فولاد تولیدی از کیفیت بالایی برخوردار نیست.

فولاد به روشهای زیر تولید می شود:

 

1- روش بسمه (کوره بلند) (BF): این روش به عنوان یک روش سنتی تولید فولاد محسوب می شود که در کارخانه ذوب آهن اصفهان از این روش استفاده می شود. در این روش با کاهش ناخالصی های چدن مذاب از طریق سوزاندن در اکسیژن آن را به فولاد تبدیل می کنند. به این صورت که در کوره بسمه که دارای سیلیس و اکسید منیزیم است، جریان هوا وارد می کنند تا ناخالصی ها خارج شود و ناخالصی هایی چون فسفر و سیلیس موجود CO2 و SO2 کربن و گوگرد به صورت گازهای تبدیل شده به جذب جدارهای داخلی SIO2 و P4O10 در چدن در واکنش به اکسیدهای غیر فرار کوره گردد و پس از تبدیل به ترکیبات زودگداز از کوره خارج شود. در این روش سرعت تولید زیاد است و جریان اکسیژن وارد شده قابل کنترل نیست در نهایت فولاد تولیدی از کیفیت بالایی برخوردار نیست.
 

2- روش کوره باز (مارتن): در این روش برای جداسازی ناخالصی های چدن، از اکسیژن موجود در زنگ آهن و اکسید آهن به جای جریان اکسیژن ورودی استفاده می شود. به همین دلیل برای تشکیل پوشش جداره، کوره باید از نوع باز باشد. دمای لازم برای گرم کردن کوره و انجام عمل اکسیداسیون، از گازهای Cao و Mgo آن خروجی و مواد نفتی تامین می گردد. در این روش زمان بیشتری نسبت به روش بسمه نیاز است بنابریان کنترل بیشتری در تولید فولاد و کیفیت آن وجود دارد. از این روش کمتر استفاده می شود.
 

3- روش قوس الکتریکی (احیای مستقیم): از این روش برای تولید فولادهایی که برای مصارف علمی و صنعتی هستند استفاده می شود که از طریق الکترودهای گرافیت انجام می گیرد. در این روش می توان دما را بدون نیاز به مواد سوختی و اکسیژن نسبت به دو روش قبل بالاتر برد. در کارخانه فولاد خوزستان و فولاد جنوب برای تولید فولاد از این روش استفاده می شود.
از روش های الکتریکی برای تصفیه و مرغوبیت فولادهای به دست آمده از روش بسمه و کوره باز استفاده می شود. در این روش برای حذف گوگرد فولاد، مقدار مشخص اکسید کلسیم به کوره اضافه می شود و برای خروج اکسیژن محلول در فولاد، آلیاژ فرو سیلیسیم استفاده می گردد.
 

نوشتن دیدگاه