فرومنگنز چیست ، کاربرد فرو منگنز

فرومنگنز از ترکیب اکسید منگنز در دمای بالا و حالت مذاب با وجود کربن به صورت ذغال سنگ یا کک به دست می آید . منگنز ها در صنایع متالوژی ، شیمی ، الکترونیک ، سرامیک ، تولید لاک های رنگی کاربرد دارد . مهم ترین کاربرد منگنز در صنعت ، تهیه آلیاژ های آهن و به عنوان ماده اصلی برای چدن و فولاد است . شما عزیزان می توانید برای خرید و کسب اطلاعات درباره انواع فروآلیاژ از جمله فرو نیوبیوم، فرو منگنز، فرو سیلیکون و ... با کارشناسان آهن پویا تماس بگیرید.

فرومنگنز از ترکیب اکسید منگنز در دمای بالا و حالت مذاب با وجود کربن به صورت زغال سنگ یا کک به دست می آید . منگنز ها در صنایع متالوژی ، شیمی ، الکترونیک ، سرامیک ، تولید لاک های رنگی کاربرد دارد . مهم ترین کاربرد منگنز در صنعت ، تهیه آلیاژ های آهن و به عنوان ماده اصلی برای چدن و فولاد است .

فرومنگنز یکی از مهم ترین عناصر آلیاژی است که خواص مکانیکی ، قابلیت سخت پذیری و کاهش میزان گوگرد را دارد .

منگنز در گروه هفتم جدول تناوبی قرار دارد عدد اتمی آن 25 است رنگ آن نقره ای و سخت است .

منگنز استحکام کشش فولاد و عمق سختی چدن را افزایش می دهد . همچنین منگنز موجب کاهش سرعت سرد شدن و افزایش سختی قطعات می شود .

در بعضی از انواع خاص فولادها ممکن است منگنز تا 19 درصد نیز افزایش یابد . با این وجود فولادهای کربن دار ، با حدود 1.6 درصد منگنز در ترکیب خود ، اصلی ترین نوع فولاد و بزرگترین بازار منگنز هستند .  در حدود 95_90 % از تولیدات جهانی ، ماده معدنی منگنز در صنایع متالوژیکی تولید فولاد ملی ، ریخته گری ها و ساخت فروآلیاژهای مختلف به کار می رود و عرضه و تقاضای این فلز نیز به عرضه و تقاضای فولاد و فروآلیاژی بستگی زیادی دارد . یکی از مهمترین دلایل مصرف بالای منگنز ، قیمت پایین این فلز جهت ساخت فروآلیاژها است اما این استفاده گسترده ، دلایل مهمتری نیز دارد و آن کاربردهای وسیع  در صنایع وابسته به آهن و فولاد است.

منگنز به صورت کانی سنگ و یا به صورت فروآلیاژ در فولاد سازی به کار می رود که در این زمینه نقش های عمده منگنز عبارت خواهد بود از منگنز به عنوان احیا کننده و تمیز کننده در فولاد مذاب به منظور حذف گوگرد و بهبود خواص فولاد مورد استفاده قرار می گیرد . به طوری که گوگرد و عناصر مزاحم را به خود جذب نموده و آنها را وارد سرباره می کند.

 فرو منگنز مورد استفاده در صنایع از تولیدات داخل یعنی فرومنگنز ایرانی  و فرومنگنز های وارداتی یعنی فرومنگنز هندی و فرومنگنز چینی می باشد .

همچنین فرو منگنز در سه نوع پر کربن ، کم کربن و کربن متوسط و در دانه بندی های مختلف جهت کاربردهای متفاوت قابل تامین می باشد .

فرو منگنز آلیاژ فلزی است که درون  آن حاوی آهن است . فروآلیاژ از دو عنصر آهن و منگنز و مقدار کمی کربن ، فسفر ، گوگرد تشکیل شده است .

فرومنگنز جامد است و شکل آن نیز مانند کلوخه است ، فرومنگنز ها بی بو هستند و البته این خاصیت را تا موقع که خشک هستند دارند ؛ معمولا آن ها را به صرت الک شده و ریز شده عرضه می کنند .

وظایف و کاربرد های فرومنگنز ها

فرومنگنز به عنوان یکی از اجزای آلیاژی است و کاربرد های گوناگون دارد .

1.   افزایش مقاومت بالا

2.   افزایش سختی و استحکام

3.   کاهش شکنندگی

4.   حرارت فولاد ها           

5.   پایدار کننده فاز آستنیت

6.   جلوگیری از اکسیداسیون مذاب

7.   بالا بردن سختی پذیری فولاد

فرومنگنز ها به سه دسته تقسیم می شوند :

1. فرومنگنز پر کربن

2. فرومنگنز متوسط کربن   

3. فرومنگنز کم کربن

  • فرومنگنز کم کربن

به طور کلی ، منگنز به عنوان یکی از 5 عنصر آلیاژی آهنی است . به ازای هر 3 درصد منگنز استحکام کشش فولاد را  10 کیلوگرم افزایش می دهد .

بعد از اضافه کردن فرو آلیاژ ها نمی شود درصد کربن را تغییر یا کاهش داد و باید اندازه کربن کنترل شود از فرومنگنز کم کربن یا کربن متوسط استفاده می شود .

روش تولید این فرومنگنز ها به صورت فرآیند کربن زدایی ، سنگ معدن های منگنز و .. است .

  • فرومنگنز پرکربن

از پر مصرف ترین فرو آلیاژ ها در صنعت تولید فولاد به حساب می آید از ویژگی های فرومنگنز پر کربن میتوان به محصولات با کیفیت عالی ، قیمت های رقابتی ، قابلیت اعتماد و دوام بسیار بالا اشاره کرد .

فرومنگنز پرکربن باعث خوش تراشی قطعات می شود ؛ بنابراین در قطعات خوش تراش باید حتما از فرو منگنز پرکربن  استفاده کرد .

تر کیبات فرو منگنز پر کربن شامل : 79 درصد منگنز ، 2 درصد سیلیسیم ، 8 درصد کربن ، 0.3 درصد فسفر ، 0.25 درصد گوگرد

کاربرد فرومنگنز در صنعت شیمیایی

منگنز در صنایع شیمیایی برای تهیه کود های شیمیایی ، انواع سولفات ، کود های گیاهی ، ضدعفونی کننده ، اکسید کننده ، رنگ سازی و ... کاربرد دارد .

همچنین منگنز ها در صنایع شیشه ، انواع رنگ و لعاب ها ، مواد خاکی ، آجر های رنگی ، لاک های رنگی و سرامیک نیز کاربرد دارد . با مراجعه به مقاله فرومنگنز پر کربن، اطلاعات لازم درباره این محصول را جهت خرید آن، به دست آورید.

فلز منگنز

 در جهان کاربرد و اندازه مصرف منگنز متفاوت است . فلز منگنز در کشور آمریکا بسیار مصرف می شود .

ژاپن و آمریکا سه چهارم مصرف منگنز را به خود اختصاص داده اند ، کشور آلمان نیز در این زمینه مقام سوم را دارد .

اگر در تولید فرآیند ها فرومنگنز نباشد باعث شکنندگی فرآیند می شود ، زیرا گوگرد این قابلیت را دارد .

لازم به ذکر است که منگنز می تواند با اکسیژن ترکیب شود و این امر باعث شده یک اکسید کننده نیز شناخته شود .

  • منگنز در محیط زیست

اگر منگنز در خاک زیاد باشد ، باعث می شود بر روی گیاه مسمومیت ایجاد کند . منگنز در عوامل گیاهی مثل : تنفس ، فتوسنتز ، کلروفیل بسیار ضرورت دارد . لکه های سوختگی در برگ ها یا خشک شدن بغل برگ درختان یا گل ها و کاهش رشد گیاهان از نشانه کمبود منگنز است .

  • نکته قابل توجه درباره با منگنز

مقدار زیاد از حد منگنز باعث سمی شدن می شود و مسمومیت ایجاد می کند . منگنز باعث سوزاندن و از بین بردن محلول های پر منگنات می شود .

  • روش تولید فرومنگنز

در کوره های ذوب استوانه ای فرومنگنز را تولید می کنند ، سنگ معدن و منگنز و کک به صورت متناوب در آن شارژ شده و در دمای داخل کوره به 2600 سانتی گراد می رسد .

کربن باعث احیای سنگ معدن در کوره شده و منگنز استخراج می شود .

 

نوشتن دیدگاه