لوله صنعتی ظرفی با مقطع دایره ای است که ضخامت و طول و قطر مشخصی دارد.از این محصول برای جابجایی و انتقال سیالات استفاده می شود.جنس آن عمولا از فولاد ، بتن و فایبر گلاس است.
از نظر ساخت و تولید لوله های فولادی در دو نوع لوله فولادی درز دار و بدون درز موجود است.برای تولید لوله ی فولادی بدون درز (مانیسمان) از کلاف ورق استفاده می شود و این برخلاف تولید لوله های درز جو و اسپیرال است. برای تولید لوله صنعتی مانیسمان بعد از حرارت دادن سطح شمش با سمبه یا عبور جریان هوا در داخل شمش ، این نوع محصول به وسیله ی غلتک های مخصوصی نورد می شود. این لوله های فولادی بدون درز انواع گوناگونی دارد از جمله:
لوله آلیاژ، لوله دیگ بخارفشار ، لوله استینلس ، لوله های بویلر فشار پایین یا متوسط تخت و لوله های ریخته گری نفت.

لوله صنعتی ظرفی با مقطع دایره ای است که ضخامت و طول و قطر مشخصی دارد.از این محصول برای جابجایی و انتقال سیالات استفاده می شود.جنس آن عمولا از فولاد ، بتن و فایبر گلاس است.


از نظر ساخت و تولید لوله های فولادی در دو نوع لوله فولادی درز دار و بدون درز موجود است.برای تولید لوله ی فولادی بدون درز (مانیسمان) از کلاف ورق استفاده می شود و این برخلاف تولید لوله های درز جوش و اسپیرال است. برای تولید لوله صنعتی مانیسمان بعد از حرارت دادن سطح شمش با سمبه یا عبور جریان هوا در داخل شمش ، این نوع محصول به وسیله ی غلتک های مخصوصی نورد می شود. این لوله های فولادی بدون درز انواع گوناگونی دارد از جمله:
لوله آلیاژ، لوله دیگ بخارفشار ، لوله استینلس ، لوله های بویلر فشار پایین یا متوسط تخت و لوله های ریخته گری نفت.


لوله صنعتی آلیاژ نسبت به حرارت مقاومت زیادی دارد. این لوله ها در صنایع برق ، دیگ بخار و صنایع شیمیایی استفاده می شود. لوله های استنلس استیل در صنایع غذایی ، آب ، پزشکی ، شیمیایی ، متالوژی ، ذخیره نفت کاربرد دارد. از لوله های فولادی دیگ بخار فشار که در گروه لوله های فولادی بدون درز قرار دارند در لوله های حرارتی و لوله های بخار استفاده می شود. لوله های فولادی بویلر فشار پایین یا متوسط تخت نیز در دیگ های بخار فشار کم و دیگ های بخار لوکوموتیو کاربرد دارند.

 


مواد کاربرد لوله صنعتی:

 


لوله های فولادی ریخته گری نفت برای انتقال نفت خام و گاز طبیعی در چاه های نفت استفاده می شوند.

 


انواع لوله های فولادی با توجه به جنس فولاد آن:

 


لوله صنعتی سیاه 
لوله صنعتی گالوانیزه

 

لوله فولادی سیاه:

 


1-لوله های درز دار
2-لوله های بدون درز

 


از لوله های درز دار برای ساخت سازه های فلزی ، تولید پروفیل های قوطی ، ساخت مصنوعات و انتقال مایعات استفاده می شود. لوله های فولادی بدون درز نیز برای ساخت مخازن تحت فشار بالا ، تاسیسات نیروگاه ها و پالایشگاه ها و صنایع گاز مورد استفاده قرار می گیرند.

 


تولید لوله صنعتی:

 


برای تولید و ساخت لوله صنعتی ابتدا برش کاری انجام شده و نوار ورق به اندازه ی محیط لوله آماده می شود. سپس ورق به لوله تبدیل شده و درز لوله جوشکاری می شود. در مرحله بعد براده برداری از سطح جوش و تقسیم بندی لوله فولادی به شاخه های مساوی انجام می شود.صاف کاری و قاب گیری از لوله اقداماتی است که در مرحله ی بعدی صورت می گیرد و در پایان بازرسی و کنترل کیفی محصول مدنظر است.

 


در محاسبه ی قیمت لوله مجموع هزینه های عملیات اجرایی ، هزینه ی حمل و نقل کالا ، آزمایش های هیدرواستاتیک ، ضرایب منطقه ای و بیمه ی تأمین اجتماعی باید در نظر گرفته شود. با توجه به اینکه لوله های سیاه در صنعت کشور کاربرد زیادی دارند بنابراین تخمین قیمت لوله فولادی ضرورت دارد. البته هزینه های دیگر نیز باید در نظر گرفته شود مانند: ریسه کردن ، خرید ریسه ، جوشکاری ، آماده سازی، و رنگ آمیزی لوله ها ، افزودن بر موارد مذکور تعرفه های محاسبه ی برق صنعتی و ملاحظات اقتصادی باید در نظر گرفته شود.
 

نوشتن دیدگاه