پوشش دهی گالوانیزه یک نوع فرآیندی از رنگ زدگی و پوسیدگی آهن و فولاد انجام می پذیرد و روش های مختلفی برای این نوع پوشش دهی وجود دارد پوشش دهی گالوانیزه از جمله پوشش دهی هایی است که از نظر اقتصادی به صرفه بوده، ماندگاری و کیفیت بالاتری دارد بنابراین این محصولات به دست آمده از این پوشش طرفداران خاص خود را دارا می باشد.

 

پوشش دهی گالوانیزه یک نوع فرآیندی است که برای جلوگیری از رنگ زدگی و پوسیدگی آهن و فولاد انجام می پذیرد و روش های مختلفی برای این نوع پوشش دهی وجود دارد پوشش دهی گالوانیزه از جمله پوشش دهی هایی است که از نظر اقتصادی به صرفه بوده، ماندگاری و کیفیت بالاتری دارد بنابراین این محصولات به دست آمده از این پوشش طرفداران خاص خود را دارا می باشد.
از روش هایی که برای جلوگیری از زنگ زدگی و پوسیدگی ورق به کار می رود غوطه ور کردن تمام سطح ورق است. در این پوشش دهی فرآیند گالوانیزه کردن ورق این است که ورق درون حوضچه ای از روی غوطه ور می  شود و در مرحله ی بعد برای زیبایی ظاهری، استحکام و مقاومت آن را رنگ آمیزی می کند. علاوه بر آن از آن جایی که محصولات فلزی تمایل زیادی برای ترکیب شدن با اکسیژن را دارند برای کیفیت مطلوب تر رنگ می شوند.


نحوه ی رنگ ریزی ورق های گالوانیزه:


این فرآیند به دلیل صاف بودن و مسطح بودن ورق برای رنگ شدن و خشک شدن عملیات خاص و دشواری را طی می کند. این فرآیند در طی دو مرحله رنگ آمیزی شده در مرحله ی اول رنگ در کوره ها به صورت لایه ای و تمام اتوماتیک بر روی ورق ها پاشیده می شود و از نظر ظاهری در این مرحله سطحی براق و درخشان دارد و در مرحله ی دوم که به صورت دستی انجام می شود، نیازمند مهارت های خاص می باشد.
در مرحله ی رنگ آمیزی ورق در مرحله ی اول باید سطح ورق ها عاری از هر گونه مواد چربی باشد. ابتدا باید سطح ورق را با مواد تمیز کننده شست و شو داد تا چربی ها را پاک کند. بعد از خشک شدن با پارچه ای آن را تمیز می کنند و شوره های سفیدی که در مرحله قبل توسط مواد شوینده روی آن ایجاد شده با سمباده زدن از بین برد تا سطح یک دست و صاف شود.
در مرحله ی بعدی باید یک ماده ی اسیدی که درصد کمی از اسید را داراست شستشو داد؛ در این مرحله ورق زبر شده و بعد از آن اسید ها باعث می شوند تا ورق شروع به خوردگی کند و رنگ های اضافی آن پاک شود در این مرحله زمان معینی را برای خشک شدن باید گذاشت تا بتوان مراحل بعدی را انجام داد.بعد از آن برای اینکه ورق در برابر خش و خراش مقاوم باشد یک لایه از پرایمر های لاتکسی را بر روی آن اسپری می کنند؛ بعد از گذشت دو تا شش ساعت که پرایمر ها خشک شد رنگ مخصوص را در لایه اول می ریزند تا خشک شود که در این مرحله را با قلمو ، فرچه و یا اسپری انجام می دهند. در طی این عملیات ورق دو لایه رنگ ریزی انجام می دهند؛ بعد از خشک شدن ورق و انجام بررسی های کیفیت محصول آماده ی بسته بندی و عرضه می شوند.

 

نوشتن دیدگاه