مس امروزه یکی از عناصر اصلی نورد استفاده در صنعت ، صنایع دستی ، پزشکی و... کاربرد بسزایی دارد و اهمیت آن غیر قابل انکار است ؛ چراکه مس به توعی جایگزین طلاست که هم مقرون به صرفه تر است و هم دستیابی به آن راحت تر است.

 

تاریخچه ی استفاده از مس :

 

تاریخچه استفاده از مس به دوران پیش از میلادمسیح باز می گردد که مردم غارنشین با توجه به اینکه ظروف سفالی آنها دچار شکستگی می شد به این موضوع پی بردند که فلزها می توانند جایگزین مناسب تری برای استفاده باشند. با توجه به اینکه فلز مس همانند محصولات فولادی می توانست مورد ذوب قرار گیرد..

این فلز برای مردم اهمیت بسیار زیادی داشت تا اینکه پس از کشف اهن آلات به جای استفاده از مس از سنگ آهن استفاده شد. فلز مس در دوره خود آنچنان از اهمیت بالایی برخوردار بود که از عناصر مهم آن زمان بوده و امروزه نیز جز فلزات اساسی به حساب آمد. البته ناگفته نماند که همواره فلز مس توانسته کاربردهای گوناگون خود را حفظ کند.

 

مس چیست ؟

 

مس به عنوان ماده ای پرکاربرد که هدایت حرارتی بالایی را دارا می باشد و یکی از باستانی ترین و قدیمی ترین نوع  از فلزها محسوب می شود. برخی از باستان شناسان پیشینه استفاده از مس را مربوط به مصر باستان برای تزئینات و ترکیب رنگ در ظروف یا ساختار آن میدانند. فلز مس تا حدودی قرمز رنگ می باشد و علاوه بر هدایت حرارتی بالا ، هدایت الکتریکی بالایی را هم دارا میباشند.

 

 

                                                       

 

 

کاربردهای مس :

 

مس و صنعت برق :

 

مس در صنعت برق کاربرد ویژه و نقشی پر رنگ دارد؛ به همین دلیل یکی از بزرگترین مصرف کنندگان مس را می توان صنایع برقی دانست. زیرا اتلاف انرژی آن کم است و الکترون های آن آزاد است و به همین خاطر رسانایی الکتریکی خوبی است. علاوه بر آن، از فلز مس می توان به عنوان یک عایق اتلاف برق و انرژی استفاده کرد و نیرو آن را به خوبی انتقال بدهیم.

 

مس در ساختمان سازی :

 

مس در شرایط آب و هوایی سخت نیز دوام بالایی دارد و به همین دلیل از مس برای نمای ساختمان های تجاری و خانه ها استفاده می شود. از فلز مس برای تولید لوله کشی ساختمان و وسایل منزل جهت عدم زنگ زدگی و پاین بودن مواد زیان آور و پرتوهای خطرناک مورد مصرف قرار می گیرد.

 

مزایای فلز مس :

 

مقاومت در برابر خوردگی فلز مس ، از جمله مزایای آن می باشد. مس در محلول های نمکی ، محلول های اسیدی و خاک ها مقاوم می باشند. اما در برابر بعضی از عناصر همچون هالوژن ، سولفید ، یون های آمونیاک و اسیدهای اکسیدی مقاومت خودرا از دست می دهد.

فلز مس میکرو ارگانیسم های مقاوم به آمونیاک ، پایدار است یعنی می تواند آنها را از بین ببرد. سطح مس به طور کلی بازدارنده ای می باشد که از شکل گیری و رشد میکروب جلوگیری می کند. همچنین مس فلزی با قابلیت انعطال پذیری بالا و چکش خوار می باشد. جالب است بدانید شاید مس فلزی با واکنش پذیری پایین باشد و یا خاصیت سم زدایی داشته باشد، ولی گاهی در اثر مجاورت بیش از حد با مواد غذایی یا آب ، از خود سمومی را آزاد می کند. مسگران برای جلوگیری از این موضوع آن را قلع اندود می کنند تا واکنش پذیری آن را به حداقل برسانند.

 

تولید مس :


بیشترین میزان سالانه تولید مس در ایران شامل 500 هزار تن می باشد. تولید مس اغلب به صورت استخراج سنگ های معدنی می باشد. مس در سنگ های معدنی به شکل سولفید معدنی می باشد و فراوان ترین سنگ معدنی محسوب می شود. فلز مس در صورت عادی به حالت فلز نیز یافت می شود. از آن جایی که مس به عنوان ماده شناخته شد که هادی ترین فلز باشد.
 

کاربردهای مس :


با توجه به توضیحات بالا، به دلیل هادی بودن فلز مس و قابلیت رسانایی بالا ؛ از جمله پرکاربردترین مصارف مس برای سیم های مسی می باشد. پس فلز مس پرکاربردترین محصول برای استفاده در سیم های برقی نیز می باشد. مس برای استفاده در آهنربای الکتریکی ، کلیدها و تقویت کننده های الکتریکی نیز مورد مصرف قرار می گیرد. فلز مس بهتر از آلومینیوم در سطح هدایتی کار می کند به همین دلیل در تلاش هستیم تا فلز مس را جایگزین آلومینیوم کنیم. صرف نظر از چکش خواری عالی مس ، اتلاف انرژی آن نسبت به آلومنیوم بهتر است .

 

موارد مصرف فلز مس :


مهم ترین مصرف فلز مس در صنایع برق و الکترونیک کاربرد ویژه ای دارد. از مس در صنایع مکانیکی ، فلز کاری ، مواد شیمیای و متالوژی استفاده می شود. از مس در صنایع متالوژی برای تولید پودرهای متالوژی مصرف می شود. پودرهای متالوژِ اهمیت فراوانی در تولید فولاد دارند به عنوان مثال در کوره ها برای تولید قطعات فلزی و مکانیکی مورد استفاده قرار می گیرد.
 

مصارف برقی فلز مس :


صنعت برق از بزرگترین استعمال کننده بازار مس می باشد. زیرا این فلز برای انتقال برق مطلوب می باشد و از جمله فلزهای ارزان جهت کاربرد فراوان محسوب می شود. مقاومت در برابر خوردگی و وادادگی سبب شده تا جز برترین فلزات حساب شود.

 

 

نوشتن دیدگاه