ساختمانی را ساختمان هوشمند میگویند که در آن عملیات کنترلی از طریق تلفن همراه هوشمند یا نرم افزارهای کامپیوتری و یا نرم افزارهای تحت وب انجام شود. در واقع میتوان گفت ، برای انجام عملیات های کنترلی در خانه های هوشمند ، به حضور فیزیکی فرد نیازی نیست و افراد از راه دور توانایی کنترل را دارند.

 

 

 

هوشمندسازی ساختمان ها 

 

 

هوشمند سازی 

 

به مجموعه اقداماتی که به منظور کنترل و یکپارچه سازی تجهیزات ساختمانی انجام میشود.در واقع در هوشمندسازی کنترل همه ی تجهیزات ساختمان را در دست خواهیم گرفت.

 

 

ساختمان هوشمند

 

ساختمانی را ساختمان هوشمند میگویند که در آن عملیات کنترلی از طریق تلفن همراه هوشمند یا نرم افزارهای کامپیوتری و یا نرم افزارهای تحت وب انجام شود. در واقع میتوان گفت ، برای انجام عملیات های کنترلی در خانه های هوشمند ، به حضور فیزیکی فرد نیازی نیست و افراد از راه دور توانایی کنترل را دارند.

 

 

 

مزایای هوشمندسازی ساختمان ها 

 

هوشمندسازی ساختمان ها دارای مزایای بسیار زیادی میباشد که برخی از آن ها عبارتند از :

 

1.صرفه جویی در مصرف انرژی

 

2.کنترل کردن تجهیزات از راه دور

 

3.کنترل پذیری بیشتر سیستم ها

 

4.ارتقا سطح زندگی ها

 

5.افزایش آسایش و رفاه و امنتیت

 

6.افزایش سطح کارآمدی تجهیزات

 

7.افزایش ارزش ملک

 

8.کاهش هزینه های نگهداری و تعمیرات

 

9.زیبایی

 

 

 

نحوه ی انجام هوشمندسازی ساختمان ها 

 

هوشمندسازی ساختمان ها دارای مراحل زیر میباشد :

 

1.نیازسنجی و تعیین تجهیزات مورد نیاز

 

2.انتخاب محصولات هوشمندسازی ساختمان و خرید محصولات

 

3.نصب و راه اندازی تجهیزات هوشمند سازی

 

حال به بررسی هرکدام از موارد فوق به صورت جداگانه میپردازیم.

 

 

1.نیازسنجی 

 

در مرحله ی نیازسنجی ابتدا نیازهای کاربر مورد بررسی قرار میگیرد و سپس متناسب با آن نیازها ، هوشمندسازی انجام میگیرد . در نیازسنجی ابتدا تجهیزات و وسایلی که قرار است از راه دور مورد کنترل قرار بگیرند ، مشخص میشوند . این تجهیزات اغلب شامل وسایل سرمایشی ، گرمایشی ، روشنایی ، الکتریکی و ... میباشند.

 

 

2.نصب و راه اندازی 

 

مرحله ی نصب و راه اندازی بستگی به تجهیزات انتخابی شما دارد و متناسب با تجهیزات ، میتواند آسان یا دشوار باشد. نصب و راه اندازی برخی از تجهیزات بسیار سخت و پیچیده است که برای راه اندازی نیاز به یک گروه فنی باتجربه دارد. همچنین راه اندازی بزخی از تجهیزات بسیار آسان میباشد به طوریکه از روی دفترچه ی راهنما میتوان آن را ، راه اندازی کرد.

 

 

3.سنسورهای هوشمندسازی ساختمان ها 

 

سنسورها نقش ورودی سیستم را عهده دار هستند. در واقع کار سنسورها این است که اطلاعات را از محیط اطراف جمع آوری کنند و به کنترل کننده ارسال کنند. این سنسورها کمیت های مختلفی از قبیل فشار ، دما ، وزن و ... را قادر هستند اندازه گیری کنند.

 

 

4.سنسور دما 

 

برای اندازه گیری دقیق دمای یک محیط یا یک مخزن از سنسور دما استفاده میکنیم . به طور معمول در ساختمان ها از سنسورهای مختلفی از قبیل سنسورهای کوچک اتاقی و کانالی و همچنین سنسورهای کمربندی نصب شده به دور لوله مخازن آب استفاده میکنیم.

 

 

5.سنسور فشار 

 

برای اندازه گیری فشار مخزن و همچنین پیدا کردن ارتفاع اب مخازن از سنسور فشار استفاده میکنیم. سنسورهای فشار دارای دو نع سنسور فشار کانالی و سنسور فشار DPS  میباشد.

 

سنسور فشار کانالی : از این نوع سنسورها برای اندازه گیری فشار هوای ورودی یا خروجی کانال های سرمایشی و گرمایشی استفاده میکنیم.

سنسور فشار DPS  : این سنسور ، سنسور اختلاف فشار میباشد که برای ارزیابی سیستم تهویه مطبوع ، مورد استفاده قرار میگیرد.

 

 

6.سنسور رطوبت 

 

از این نوع سنسور هم در اتاق ها و هم در کانال های هوا استفاده میشود. این سنسورها وظیفه ی اندازه گیری رطوبت محیط را بر عهده دارند. کنترل کننده ی مرگزی به کمک رطوبت اندازه گیری شده توسط این دستگاه ، تعیین میکند که چه زمانی از سیستم تهویه ی مرکزی استفاده کند.

 

 

7.سنسور حرکتی 

 

برای تشخیص دادن حرکت اشخاص و سایرین از سنسور حرکتی استفاده میکنیم. هنگامی که در مقابل این سنسورها حرکت میکنیم ، خروجی آن ها فعال میشود. با استفاده از سنسورهای حرکتی پیاده روها را مجهز به سیستم روشنایی هوشمند میکنند. از این نوع سنسورها بیشتر در راه پله ها و پارکینگ ها استفاده میکنیم.

 

 

8.سنسور التراسونیک 

 

به کمک سنسور التراسونیک ارتفاع آب مخزن مشخص میشود. نحوه ی کار این سنسور به این گونه است که یک موج ارسال میشود ، پس از آنکه به سطح سیال برخورد کرد به گیرنده ی سنسور برمیگردد و سپس مدت زمان بین ارسال موج تا دریافت موج اندازه گیری میشود. حال به کمک این زمان ، فاصله محاسبه میشود که فاصله همان ارتفاع سیالمان میباشد.

 

 

 

هوشمندسازی تاسیسات الکتریکی ساختمان ها 

 

هوشمند سازی قسمت الکتریکی ساختمان ها از طرفی هم موجب کنترل تمام تجهیزات الکتریکی میشود و هم از طرفی موجب صرفه جویی در مصرف انرژی در ساختمان ها میشود. امروزه هوشمندسازی ساختمان ها در قسمت روشنایی ، در اغلب ساختمان ها رایج شده است.

 

 

روشنایی هوشمند ساختمان 

 

سیستم روشنایی هوشمند ، ساده ترین سیستم هوشمند در هر ساختمان به حساب می آید. در ساختمان هایی که سیستم روشنایی هوشمند دارند ، کنترل روشن و خاموش شدن لامپ ها به صورت هوشمند میباشد. سیستم روشنایی هوشمند برای مکان هایی که دارای رفت و آمد زیادی هستند و ممکن است لامپ ها طولانی مدت بدون استفاده روشن بمانند ، بسیار مناسب است. در سیستم های پیشرفته تر روشنایی هوشمند ، کنترل روشنایی به کمک اپلیکیشن های گوشی همراه انجام میشود.

 

 

سیستم اعلام حریق هوشمند 

 

سیستم اعلام حریق هوشمند به هنگام آتش سوزی به کمک سنسور های دود و حرارت ، آتش را تشخیص میدهد و به سیستم کنترل مرکزی هشدار میدهد. سیستم اعلام حریق را میتوان به سیستم صوتی ساختمان نیز متصل کنیم و در هنگام آتش سوزی به ساکنین هشدار و خبر میدهد.

 

 

هوشمند سازی ساختمان بی سیم 

 

در روش هوشمند سازی به روش بی سیم ، هیچ ارتباط فیزیکی بین دستگاه ها وجود ندارد و تنها از طریق بی سیم بایکدیگر در ارتباط هستند. در این روش انتقال اطلاعات به کمک امواج رادیویی و به کمک شبکه ی اینترنت یا بلوتوث صورت میگیرد.

 

 

 

مزایای هوشمندسازی ساختمان ها به روش بی سیم 

 

1.نصب سریع و آسان

2.طراحی زیباتر و عدم نیاز به کابل کشی

 

 

معایب هوشمندسازی به روش بی سیم 

 

1.امنیت کم

2.محدودیت در حجم اطلاعات بالا

 

 

 

هوشمندسازی ساختمان با سیم 

 

در این روش از کابل های مخصوص استفاده میکنیم. با استفاده از این کابل ها بین کنترلر ، سنسورها و عملگرها ارتباط برقرار می کنیم. برای اجرای این روش ، ما به فضای زیادی در ساختمان نیاز داریم و برای ایجاد نظم بیشتر ، حتما باید سیم کشی ها از درون تابلوهای برق عبور کند.

 

 

 

مزایای هوشمندسازی ساختمان با سیم 

 

1.امنیت بیشتر

2.قابلیت اطمینان بیشتر

 

نوشتن دیدگاه