ورق پانچ (مشبک) (perforated metal) محصول عملیات پانچ بر روی انواع ورقه های فلزی است. جنس ورق های فلزی با توجه به نوع کاربرد متفاوت است. جنس این ورق ها می تواند از ورق گالوانیزه، ورق سیاه، استیل، روغنی و آلومینیوم باشد.

پانچ ورق:
پانچ، قابلیتی است که به وسیله ی آن می توان حکاکی، مارک زنی روی فلزات انجام داد. پانچ ورق عملیات تحت فشار است که با دستگاه پرس به فلز نیرو وارد می شود و با برش قطعه، سوراخی ایجاد می گردد. طی عملیات پانچ ورق، با برش فلز یکی تکه از آن جدا شده و به عنوان قراضه ی فلزی در حفره ایجاد شده (پس از سوراخ شدن) می افتد. عملیات بازیافت بسته به نوع و جنس قطعه ای که پانچ می شود، انجام می گیرد و مجدد قابل استفاده می شود یا به طور کلی دور ریخته می شوند. این مورد در قیمت ورق پانچ بسیار موثر است. زیرادر حالت غیر بازیافت، هزینه کل ورق از خریدار دریافت می شود.

ورق پانچ (مشبک) (perforated metal) محصول عملیات پانچ بر روی انواع ورقه های فلزی است.

جنس ورق های فلزی با توجه به نوع کاربرد متفاوت است. جنس این ورق ها می تواند از ورق گالوانیزه، ورق سیاه، استیل، روغنی و آلومینیوم باشد.

 

پانچ ورق:

 

پانچ، قابلیتی است که به وسیله ی آن می توان حکاکی، مارک زنی روی فلزات انجام داد. پانچ ورق عملیات تحت فشار است که با دستگاه پرس به فلز نیرو وارد می شود و با برش قطعه، سوراخی ایجاد می گردد.

طی عملیات پانچ ورق، با برش فلز یکی تکه از آن جدا شده و به عنوان قراضه ی فلزی در حفره ایجاد شده (پس از سوراخ شدن) می افتد.

عملیات بازیافت بسته به نوع و جنس قطعه ای که پانچ می شود، انجام می گیرد و مجدد قابل استفاده می شود یا به طور کلی دور ریخته می شوند. این مورد در قیمت ورق پانچ بسیار موثر است. زیرادر حالت غیر بازیافت، هزینه کل ورق از خریدار دریافت می شود.

 

مزایای پانچ نسبت به لیزر:

 

-    پانچ نسبت به لیزر سرعت بالاتر و هزینه ی کمتری دارد و فرم دهی پیچیده را انجام می دهد.
   سرعت بسیار بالا در برش و فرم دهی قطعات 
-    ضایعات کم متریال
-    دقت بالا در اشکال پیچیده در حد هزارم میلی متر
-    صافی سطح بالا در برش ها و سوراخ کاری ها
-    امکان ایجاد همزمان چندین قطعه در یک ورق همزمان
   فرم دهی و ایجاد اشکال دلخواه  و پیچیده ورق فلزی و غیر فلزی
-    امکان ایجاد حکاکی و برش همزمان بر روی ورق در یک زمان

دستگاه CNC دستگاه هایی هستند که کلیه فرآیند پانچ شامل حرکت در همه ی محورها و عملیات ماشن کاری توسط یک کامپیوتر کنترل می شود. یعنی داده ها توسط کامپیوتر پردازش می شود سپس به وسیله ی ریزپردازنده ها با نشانه های الکتریکی تبدیل شده و به موتور محورهای محرکه انتقال می یابد.        Control   Numerical     CNC ⇒ Computer  است.
یعنی ← کنترل عددی کامپیتر.

 

فرآیند تولید ورق پانچ:

 

به منظور تولید ورق پانچ با توجه به جنس آن، ورق فلزی تحت فشار پرس دستگاه پانچ قرار می گیرد و با ایجاد حفره های روی سطح آن، ورق فلزی به صورت مشبک (پانچ) در می آید.

حفره ها و سوراخ های بوجود آمده روی ورق پانچ به اشکال گوناگون مانند دایره، مربع و مستطیل و ... است. برای تولید ورق پانچ با اشکال پیچیده تر به محاسبات بیشتری نیاز است.

این منظور ورق فلزی باید در زویای مختلف در زیر دستگاه پانچ باشد.

این فرآیند تولید ورق پانچ در صنعت کاربرد زیادی دارد.

برای تولید ورق های پانچ با اشکال پیچیده از دستگاه های پانچ CNC  استفاده می شود که با کمک کامپیوتر و نرم افزارهای طراحی انجام می شود.

این نوع دستگاه ها این امکان را فراهم می کندکه با حرکت دادن ورق فلزی در محورهای افقی (X – Y) و قرار گرفتن زیر دستگاه طرح مورد نظر روی ورق پانچ ایجاد گردد.

این دستگاگه قابلیت ایجاد اشکال سه بعدی مثل خم، دنده مارپیچی، فرو رفتگی، پیچ و برش نیمه، پانچ لبه های برش داده شده را نیز دارد که با توجه به نوع ورق، ظرفیت متفاوتی خواهد داشت.

 

خمکاری ورق فلزی:

 

خمکاری ورق یک عملیات رایج ست که در صنایع تولیدی کاربرد فراوانی دارد.  در خمکاری ورق ضمن ایجاد تغییرات در شکل ورق، فرم هندسی و ضخامت آن تغییر نخواهد کرد. بلکه شکل دهی در یک قطعه از ورق بر روی یک محور صورت می گیرد.

 

انواع ورق پانچ (مشبک):

 

-    ورق پانچ مشبک گالوانیزه (سفید): ضخامت بین 0.22 میلی متر تا 8 میلی متر
 

-    ورق پانچ مشبک روغنی (نورد سرد): ضخامت بین 0.8 میلی متر تا 1.5 میلی متر
 

-    ورق پانچ مشبک سیاه (نورد گرم): ضخامت بین 2 میلی متر تا 200 میلی متر و بالاتر
 

-    ورق پانچ آجدار: نوعی ورق گرم است که از سر خوردن افراد و اشیاء جلوگیری می کند. ورق های شیروانی، نمونه ای از ورق ها به حساب می آیند. از ورق آجدار پانچ شده در کف زمین های در حال ساخت، راه سازی، ساخت پله های اضطراری، کف اتاق کامیون ها و وانت بارها، ساخت دستگاه های صنعتی و... استفاده می شود.
 

-    ورق پانچ استیل: یکی از پانچ های پرکابرد است. ورق استیل به دلیل وجود کروم در برابر خوردگی مقاوم است و در صنعت کاربرد زیادی دارد. به دلیل مقاومت بالا، ورق استیل در صنایع، آب، هوا، نیروگاه، نفت، گاز، صنایع دارویی و غذایی پر مصرف است.

 

انواع کاربردهای ورق پانچ:

 

   حفاظ هواکش موتورخانه ها
-    ایستگاه های اتوبوس
-    ساخت قطعات لوازم خانگی
-    تولید صنایع فلزی و صنایع دکوراسیون
-    سقف و دیواه های آسانسور
   حفاظ برای دکل های مخابراطی
-    حفاظ برای نیروگاه های برق
-    ساخت حفاظ برای مناطق حاسس نظامی و زندان ها
-    جدا سازی و دانه بندی در خطوط تولید مواد غذایی وکشاورزی
-    ساخت درب هایی برای در پارکینگ ها، ورودی منازل و انبارها
-    قابل استفاده در پروژه های صنعتی، ساختمان ها، بهداشتی، ورزشی، پتروشیمی و کشاورزی

 

کاربرد ورق پانچ در معماری:

 

ورق پانچ در انواع نمای سازه های معماری و عمرانی کاربرد دارد. برای ساخت انواع سقف و سایه بان ها، دیوار و سقف های آسانسور، انواع پارتیشن، انواع حفاظ کشی ها، پانل های آکوستیک و ... از این ورق استفاده می شود.

 

کاربرد ورق پانچ در صنعت خودروسازی:

 

از ورق پانچ در تولید و ساخت انواع خودروهای سبک و سنگین، ماشین آلات راه سازی و کشاورزی و ... استفاده می شود که از آن جمله می توان به ساخت انواع فیلترهای هوا و روغن موتور، تهویه در ماشین آلات سنگین، شبکه های تهویه و خنک کن، گریل های رادیاتور و ... اشاره کرد.

 

کاربرد ورق پانچ در صنایع غذایی:

 

ورق پانچ در صنایع غذایی پرکاربرد است و در ساخت انواع ماشین های خشک کن حبوبات، میوه و سبزیجات، ماشین آلات سورت و دانه بندی مواد غذایی، صفحات بو دادن انواع دانه های قهوه، صنایع پرورش ماهی و انواع آبزیان، ساخت محفظه جهت کندوهای زنبور و ... استفاده می شود.

 

کابرد ورق پانچ در صنایع شیمیایی و تولید انرژی:

 

در این زمینه ار ورق پانچ برای ساخت انواع فیلترها، سانتری فیوژها، خالص کننده های گاز، سبد و دستگاه های خشک کن، صفحات شستشوی زغال سنگ و ... استفاده می شود.
 

نوشتن دیدگاه