بررسی بازار آهن و فولاد نیاز به رصد دائمی قیمتها و عوامل نوسان ساز در این حوزه دارد. به این ترتیب میتوان درک درستی از آینده قیمتها و موجودی بازار به دست آورد. عرضه میلگرد از ابتدای آبان ماه تا حد زیادی توقف داشته و این روند در هفته گذشته به خاطر بارندگی‌ها و تعطیلات یک روز در میان نیز بیشتر شده است.

بررسی بازار آهن و فولاد نیاز به رصد دائمی قیمتها و عوامل نوسان ساز در این حوزه دارد. به این ترتیب میتوان درک درستی از آینده قیمتها و موجودی بازار به دست آورد. عرضه میلگرد از ابتدای آبان ماه تا حد زیادی توقف داشته و این روند در هفته گذشته به خاطر بارندگی‌ها و تعطیلات یک روز در میان نیز بیشتر شده است. از اواخر تابستان امسال دولت در برنامه‌ای تلاش کرد تا بازار داخلی فولاد را تنظیم نموده و  سعی در بهبود شرایط تولیدکنندگان داخلی و حمایت از آنان نمود. در این حوزه، سیاست کلی متمرکز بر بخش خصوصی است تا بتواند تولیدکنندگان خصوصی را سرپا نگه دارد. به همین خاطر با کاهش نسبی حجم عرضه در بازار داخلی و بورس کالا رو به رو شدیم و این امر باعث شد به طور تقریبی 60 تا 80 تومان به شاخص متوسط قیمت میلگرد افزوده شود و قیمت این محصول را از پایین‌ترین سطح خود در اواخر مهر ماه که حدود 4150 تومان به ازای هر کیلو بود به حدود 4220  تومان در شنبه گذشته افزایش دهد. نوسان‌های بازار میلگرد به علت برنامه‌ دولت به صورت پلکانی و نامحسوس بوده تا بازار بتواند این نوسان‌ها را تاب بیاورد.
در حال حاضر دو عامل در قیمت میلگرد تاثیر بسزایی دارد: مورد اول به تحولات بین المللی از جمله تحولات سیاسی آمریکا، انتخابات 2020 آمریکا، احتمال استیضاح ترامپ و بدهی خارجی آمریکا را نام برد (این شرایط احتمال خطر رکود فراگیر جهانی و مازاد تولید بازار فولاد را تهدید می‌کند). از سوی دیگر، تحولات عراق و شرایط ‌آشوب‌زده این کشور تاثیر گذار است (عراق مهم‌ترین مقصد صادرات فولاد ایران است). مورد دوم، از عوامل داخلی ناشی می‌شود. با توجه به تاثیر منفی تحریم‌ها بر اقتصاد کشور، حمل و نقل دریایی محصولات فولادی محدود شده است و عمده صادرات از مرزهای زمینی انجام می‌شود. علاوه بر این موارد، بازگشت ارز صادراتی و رکود تولید بازار داخلی باعث شده است قیمت میلگرد طی ماه‌های گذشته روند نزولی داشته باشد. همچنین رکود بازار مسکن هم باعث رکود تقاضای داخلی میلگرد شده است.