میلگرد زیگزاگ چیست

یکی از انواع میلگردها، میلگرد زیگزاگ است که از متصل شدن میلگردهای آجدار A3 و میلگردهای ساده ساخته می شود. نحوه اتصال این میلگردها به یکدیگر بیشتر به حالت جوشی است و گاها از طریق قلاب کردن این میلگردها به یکدیگر متصل می شوند. این نوع میلگرد در صنعت ساختمان سازی دارای کاربری های بسیار است. اگر می خواهید بدانید این نوع از میلگرد چیست و چه کاربردی دارد با ما در آهن پویا همراه باشید. 
در صنعت ساختمان سازی از این نوع میلگرد به عنوان یک عضو با باربری بالا استفاده می کنند. میلگردهای آجدار می توانند طول و عرض های متفاوتی متناسب با نوع کاربریشان تولید شوند. این میلگردها چون دارای خاصیت باربری زیادی هستند، بیشتر در ساخت سقف ها از آن ها استفاده می شود.

اجزای تشکیل دهنده میلگرد زیگزاگ

میلگرد زیگزاگ به صورت پیش ساخته تولید می شود و از سه قسمت مختلف میلگرد بالا، میلگرد عرضی و میلگرد پایین تشکیل شده است که به بررسی هرکدام به صورت جداگانه می پردازیم. 

  • میلگرد بالا 
    این میلگردها قسمت بالایی میلگردهای زیگزاگ را تشکیل می دهند و وظیفه  تحمل بار تیرچه ها را دارند. میلگردهای بالا اغلب می توانند بار مرده سقف را در هنگام بتن ریزی و قالب بندی تحمل کنند. در واقع می توان گفت این میلگردها مانند بال در تیرآهن هستند.
  • میلگرد عرضی
    این میلگردها به صورت عرضی در بین میلگرد بالا و میلگرد پایین قرار می گیرند. این میلگردها وظیفه دارند از گسیختگی بتن جلوگیری کنند و بتن را به طور پیوسته نگه دارند. میلگردهای عرضی از ایجاد هرگونه شکستگی در سایر میلگردها جلوگیری می کنند و موجب ایجاد مقاومت لازم در برابر بار مرده سقف در میلگردهای کششی می شوند. 
  • میلگرد پایین
    میلگرد پایین نیروی کششی که حاصل لنگرهای خمشی است را تحمل می کند. نیروهای باربری سازه مستقیما به این بخش از میلگرد زیگزاگ وارد می شود، بنابراین این میلگردها باید دارای مقاومت کششی بالایی باشند. این میلگردها علاوه بر نیروهای باربر سازه نیروهای مرده سقف را هم تحمل می کنند زیرا این میلگردها بخش کششی میلگرد زیگزاگی محسوب می شوند. این عضو مانند جان در تیرآهن است. 

ویژگی های ابعادی و ظاهری میلگرد زیگزاگ

از آنجایی که میلگردهای زیگزاگ از میلگرد آجدار تشکیل می شود، پس تمامی ویژگی های میلگرد آجدار را می توان به این میلگردها تعمیم داد، با این تفاوت که قطر میلگردهای آجدار معمولا عددی بین 6 الی 16 میلی متر است، اما قطر میلگردهای زیگزاگی عموما 4 میلی متر است. 

میلگرد زیگزاگی

نحوه ساخت میلگرد زیگزاگ

میلگردهای زیگزاگ را معمولا به دو روش دستی و مکانیزه تولید می کنند که این دو روش به شرح زیر هستند:

  • روش دستی
    اگر بخواهیم میلگردهایمان دارای سطح مثلثی باشند، به سه میلگرد آجدار و میلگردهای صاف نیاز داریم. در این روش ابتدا میلگردهای آجدار را در کنار یکدیگر قرار می دهیم و متناسب با طول مورد نیازمان بر روی آن نشانه گذاری می کنیم. حال با دستگاه های برش مخصوص، محل نشانه ها را برش می زنیم. 
    در مرحله بعدی میلگردهای ساده را که بین میلگردهای عرضی و آجدار قرار می گیرند، به حالت V خم می کنیم. در مرحله آخر، این میلگردها را در سرجای مخصوص خود جوشکاری می کنیم. تولید میلگرد زیگزاگی به روش دستی، به زمان و نیروی کار زیادی نیازمند است. 
  • روش مکانیزه
    در این روش، میلگرد زیگزاگی تنها به کمک یک نیروی کار و دستگاه تولید می شود. در روش مکانیزه ابتدا میلگردهای طولی روی یکدیگر به صورت کلاف قرار می گیرند و توسط یک دستگاه مخصوص صاف می شوند. این میلگردها تحت کشش فراوان قرار می گیرند و به صورت V خم می شوند. در مرحله بعدی این مقاطع را به روش الکتریکی و توسط آرماتورها و نقطه جوش، به یکدیگر متصل می کنند. 

میلگرد زیگزاگی که در این روش ساخته می شود در ابتدا دارای طول های بسیار بلند است و سپس متناسب با نوع و اندازه مورد نیاز برش می خورد. میلگرد زیگزاگی تولید شده به روش مکانیزه، کیفیت بسیار بهتر و بالاتری نسبت به میلگرد زیگزاگی که به روش دستی تولید می شود، دارد.  

مزایای استفاده از روش مکانیزه 

چون برای جوش میلگردها از الکترود استفاده نمی کنیم، بنابراین گل جوش در محل اتصال ایجاد نمی شود.

این روش موجب افزایش مقاومت میلگرد زیگزاگی می شود زیرا دارای کمترین خطا است و دقیقا مطابق با استانداردها است. 

هزینه های این روش به نسبت دستی به دلیل کم بودن نیروی انسانی کمتر است.

خم کاری مفتول های میلگردی کاملا یک دست و یکنواخت است.

عرض میلگردهای زیگزاگی در یک راستا بدون کمترین تغییرات، تولید می گردد.

ارتفاع میلگردهای زیگزاگ کمترین رواداری را خواهد داشت.

کاربردهای میلگرد زیگزاگ

این نوع میلگرد به دلیل داشتن ویژگی های منحصر به فرد دارای کاربردهای مختلفی در صنایع گوناگون است که مهم ترین کاربردهای آن عبارتند از :

طراحی انواع خرپا

ساختن تیرچه

استفاده در سقف انوع سازه ها و بیشتر سازه های بتنی

ساخت انواع پل 

طراحی و ساخت انواع زیرگذرها

در اسکلت انواع سازه های فلزی 


 

 

دیدگاه‌ها  
0
0
# رضایی 1400-11-27 14:52
سلام این میلگرد با بقیه میلگردها چه تفاوتی دارد ؟؟؟؟
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
0
0
# ادمین آهن پویا 1400-11-27 14:59
سلام دوست عزیز، نحوه ساخت و کاربرد این میلگردها با میلگردهای ساده و آجدار و... تفاوت دارد.
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
0
0
# رضایی1 1400-11-27 14:54
شما این میلگردهارا میفروشین ؟؟؟
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
0
0
# ادمین آهن پویا 1400-11-27 15:04
با مشاوران ما در مجموعه تماس بگیرید.
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
نوشتن دیدگاه

سوالات متداول میلگرد زیگزاگ چیست

میلگرد زیگزاگی چیست؟
میلگرد زیگزاگ است که از متصل شدن میلگردهای آجدار A3 و میلگردهای ساده ساخته می شود. نحوه اتصال این میلگردها به یکدیگر بیشتر به حالت جوشی است و گاها از طریق قلاب کردن این میلگردها به یکدیگر متصل می شوند.
میلگرد زیگزاگی چگونه ساخته می شود؟
برای ساخت و تولید میلگرد زیگزاگی دو روش دستی و مکانیزه وجود دارد، البته میلگرد ساخته شده با روش مکانیزه کیفیت بالاتری دارد.