دیوار پیش ساخته چیست ؟

دیوار پیش ساخته از جمله مصالحی است که به منظور تسریع فرآیند ساخت و ساز از آن ها استفاده می شود . اجزای این دیوار ها به گونه ای هستند که هرکدام به صورت جداگانه ساخته شده اند و به محل مورد نظر انتقال داده می شوند . این دیوارها جایگزین های بسیار خوبی برای آجر ، خشت ، سفال ، گچ و دیگر مصالح ساختمانی سنتی می باشد . استفاده از این سازه ها موجب کاهش چشم گیر وزن ساختمان می شود .

دیوار پیش ساخته چیست ؟

 

دیوار پیش ساخته از جمله مصالحی است که به منظور تسریع فرآیند ساخت و ساز از آن ها استفاده می شود . اجزای این دیوار ها به گونه ای هستند که هرکدام به صورت جداگانه ساخته شده اند و به محل مورد نظر انتقال داده می شوند . این دیوارها جایگزین های بسیار خوبی برای آجر ، خشت ، سفال ، گچ و دیگر مصالح ساختمانی سنتی می باشد . استفاده از این سازه ها موجب کاهش چشم گیر وزن ساختمان می شود .

 

تاریخچه ی سازه های پیش ساخته :

 

تاریخچه ی سازه های پیش ساخته به روم باستان برمی گردد . در آن زمان رومیان باستان مواد بتنی طور را مانند یک سری قالب ها می ریختند و پس از آماده شدن ، آن ها را به مکان مورد نظر می برند . در سال 1905 اولین ساختمان ها با مصالح از پیش ساخته شده در لیورپول انگلستان ساخته شدند . در آمریکا نیز آهسته آهسته این دیوار ها رواج پیدا کردند و در تمام پروژه های عمرانیشان مورد استفاده قرار می گیرند.

 

مزایای استفاده از دیوار های پیش ساخته :

 

دیوارهای پیش ساخته دارای مزایای بسیاری می باشند که مهمترین آن ها عبارت هستند از :

 

1. سازگاری این نوع دیوارها با محیط زیست بسیار بالاست.

2. وزن آن ها بسیار کم می باشد.

3. حمل و نقل آن ها به محل مورد نظر ساده و آسان می باشد.

4. تاثیرپذیری آن ها از شرایط مختلف آب و هوایی در مقایسه با بتن ریزی و بتن های پیش ساخته بسیار کمتر می باشد.

5. قابلیت عوض کردن قطعات آن ها.

6. عدم نیاز به استفاده از نیروی انسانی زیاد و به کارگیری ماشین آلات در ساخت این دیوارها.

7. سبک سازی و عدم ایجاد بار اضافی بر سازه.

8. این سازه ها عایق صوتی و حرارتی مناسبی هستند.

9. در هنگام بروز زلزله ، آواری ایجاد نمی شود.

10. عاری از تحریم های سیاسی و وارداتی.

11. سهولت در نصب.

12. قیمت مناسب و مقرون به صرفه بودن آن ها.

13. صرفه جویی بسیار در مصرف انواع انرژی.

14. حذف مصالح بنائی مانند گچ و خاک.

15. مقاومت بالا در برابر نفوذ حشراتی مانند موریانه.

 

دیوار پیش ساخته - آهن پویا

 

انواع دیوار پیش ساخته :

 

از آنجایی که تنوع ساختمان ها و ساختمان سازی بسیار زیاد شده است ، پس نیاز به سازه های از پیش ساخته شده بیش از پیش نیاز میشود . نوع کاربری ساختمان ها ، شرایط فرهنگی محیط ، چگونگی شرایط فرهنگی و اقلیم از جمله مواردی هستند که قبل از انتخاب دیوار باید به آن ها توجه کرد . برای مثال ، دیواری که برای یک مهدکودک انتخاب می شود با دیواری که برای یک مسجد انتخاب می شود بسیار متفاوت اند . دیوار های پیش ساخته انواع مختلفی دارند که برخی از آن ها عبارتند از :

 

1. دیوار پیش ساخته ی یونولیتی یا تری دی پنل :

 

در ساخت این دیوارها از شبکه ای فلزی و نرم پلی استایرن یا همان یونولیت استفاده می شود . این یونولیت ها موجب ضد آب شدن این دیوارها میشود . ضد آب بودن این دیوارها از رشد هرگونه قارچ جلوگیری میکند . اگر بخواهیم از این دیوارها در مناطق مرطوب استفاده کنیم ، باید از فولاد گالوانیزه در ساخت شبکه ی فلزی آن استفاده کنیم . این شبکه های فلزی توسط خاموت های برشی به یکدیگر متصل میشوند . این پنل ها پس از قرار گرفتن در جای خود ، به وسیله ی آرماتورها به فونداسیون ها متصل میشوند .

 

2. دیوار پیش ساخته ی گچی :

 

دیوارهای پیش ساخته ی گچی متشکل از آب ، گچ و الیاف سبک می باشند . الیافی که در این نوع دیوارها مورد استفاده قرار میگیرد غیر حساسیت زا هستند و گچ به کار برده شده ، از گچ معمولی همواره ریز دانه تر است . فرآیند ساخت این دیوارها به گونه ای است که پنل های گچی به شکل کام و زبانه ای در کنار یکدیگر قرار میگیرند و با استفاده از ملاتی که ماده ی اصلی آن گچ است ، به یکدیگر متصل می شوند . استفاده از این ملات سبب می شود تا سطحی یکنواخت برای ما ایجاد شود . دیوارهای پیش ساخته ی گچی به شکل بلوک هایی گچی مکعب مستطیل هستند و دارای سطحی کاملا صاف و موازی بایکدیگر هستند . این بلوک ها به گونه ای طراحی شده اند که در هنگام کارگذاری ، کنار یکدیگر قرار می گیرند . این دیوارها ضد رطوبت و ضد صدا هستند و برای استفاده در سرویس های بهداشتی ، آشپزخانه ها ، دیوارهای خارجی و مکان هایی که احتمال رطوبت در آن ها بالا است ، طراحی شده اند . جداسازی فضاهای مورد نظر از مهم ترین کاربرد های دیوارهای پیش ساخته می باشد . دیوارهای پیش ساخته جز دیوارهای غیر باربر محسوب می شوند . این دیوارها خود انواع مختلفی دارند از قبیل توپر ، سوراخ دار ، ضد آب و مسلح. دیوارهای پیش ساخته ی گچی از مقاومت نسبی بالایی برخوردار می باشند و دلیل این مقاومت ناشی از پشم شیشه و پلی یورتان به کار رفته در آن ها می باشد . در حین ساختن این دیوارها ، حتما باید استاندارد ها را تعریف کنیم . ضخامت دیوارهای پیش ساخته حداقل 50 و حداکثر 150 میلی متر میباشد. همچنین حداکثر طول آن ها 1000 میلی متر است .

 

دیوار پیش ساخته - آهن پویا

 

3. دیوار پیش ساخته ی بتنی :

 

مواد به کار رفته در این دیوارها سیمان ، سنگدانه ، آب ، افزودنی و میلگرد می باشد . این دیوارها دو طرف نما هستند و سبب کاهش هزینه های اجرای نما می شود . نصب آسان و ارزان قیمت بودن این دیوارها سبب شده است تا دیوارهای پیش ساخته ی بتنی مورد توجه قرار بگیرد .

 

4. دیوار پیش ساخته ی کناف :

 

برای تفکیک فضاهای داخلی از دیوارهای پیش ساختهی کناف استفاده می کنیم . دیوارهای پیش ساخته ی کناف را به دو روش سیستم سازه ای و بدون سیستم سازه ای اجرا می کنند . مهمترین مزیت این دیوارها ، عایق حرارتی و صوتی بودن این دیوارها می باشد . از مزایای دیگر این دیوارها میتوان به نصب آسان ، امکان تعمییر آن و سرعت در اجرا اشاره کرد .

 

5. دیوار پیش ساخته ی چوبی :

 

دیوارهای پیش ساخته ی چوبی دارای وزن کمی می باشند و معمولا به عنوان یک المان تکمیل کننده در داخل و خارج ساختمان و دکوراسیون های داخلی مورد استفاده قرار میگیرد . از دیوارهای پیش ساخته ی چوبی بیشتر در ساخت کلبه ها و ساختمان های چوبی استفاده میکنند . همچنین برای بالا بردن میزان استحکام این دیوارها ، دیوارهای باربر را به طور مستقیم به پی ساختمان وصل میکنند . این امر سبب میشود تا مقاومت ساختمان افزایش پیدا کند .

 

 

نوشتن دیدگاه