گسترش شهر ها و افزایش جمعیت سبب شده تا ساخت و ساز افزایش پیدا کند، این در حالی است که با افزایش ساخت و ساز مهندسان در پی یافتن راه هایی برای افزایش مقاومت در ساختمان ها هستند. هدف اصلی مهندسان ساختمان سازی با توجه به پیشرفت تکنولوژی جدید افزایش عمر مفید سازه ها و حفاظت جانی و مالی در برابر حوادث مختلف است.

 

مقاوم سازی ساختمان ها :

 

تعریف مقاوم سازی : به مجموعه ای از اقدامات گفته می شود که پس از انجام آن ها ، سازه دارای خصوصیاتی می شود که قبل از انجام این اقدامات ، این خصوصیات را دارا نبوده است .

مقاوم سازی ساختمان ها در علم مهندسی عمران به معنای بالا بردن مقاومت یک سازه در برابر نیرو های وارده است که بیشتر در برابر زلزله استفاده می شود.

 

روش های مقاوم سازی ساختمان ها :

 

مقاوم سازی ساختمان ها به روش های مختلفی انجام می شود دارد که به بررسی هر کدام به صورت جداگانه میپردازیم :

 

1. روش ژاکت بتنی و فولادی :

 

این روش یکی از رایج ترین و قدیمی ترین روش های مقاوم سازی ساختمان ها از زمان های قدیم تا به امروز می باشد که بسیار مورد استفاده قرار می گیرد . در این روش المان های مختلفی از جمله تیرها ، ستون ها و دیوار ها بدون آنکه به وزن ساختمان بیفزایند مقاوم سازی می شوند . برای مقاوم سازی قسمت های آسیب دیده المان ها و تقویت های موضعی خمشی و برشی ، از ژاکت های فولادی و بتنی استفاده می کنیم . روش رایج و مرسوم برای اجرای این تکنیک و ایجاد حصار ، اتصال ورق های فلزی پیرامونی با بولت به تیر می باشد .

 

مزایای مقاوم سازی ساختمان ها  به روش ژاکت بتنی و فولادی عبارت است از :

 

1. افزایش ظرفیت برشی و خمشی و محوری المان ها

2. ارزان قیمت بودن این روش در مقایسه با سایر روش ها

3. امکان به کارگیری در هر بخش ساختمان و المان های ساختمان

 

 

معایب مقاوم سازی ساختمان ها به روش ژاکت بتنی و فولادی عبارت است از :

 

1. زمان بر بودن این روش در مقایسه با سایر روش ها

2. نیاز به استفاده از پوشش های ضد حریق

3. ایجاد تغییر ابعاد المان ها و فضاهای معماری ساختمان

 

 

2. روش افزودن مهاربند های فولادی و دیوار های برشی :

 

اصلی ترین وظیفه ی مهاربند ها و دیوار های برشی ، از بین بردن نیروی وارده بر ساختمان از زلزله می باشد . امروزه در ساختمان های جدیدی که احداث می شوند ، حتما از دیوار های برشی استفاده می کنند اما در ساختمان های قدیمی تر فاقد دیوار های برشی می باشند . دیوار های برشی دارای دو نوع بتنی و فولادی هستند . نوع فولادی این دیوار ها برخلاف نوع بتنی ان ها دارای ابعاد زیادی نمی باشد و محدودیت هایی را در قسمت معماری ساختمان ایجاد نمی کند . یکی از رایج ترین روش های مقاوم سازی لرزه ای و مقاوم سازی ساختمان ها ، استفاده از مهاربند های فولادی است که مزایایی از جمله کاهش دریف سازه ای را دارد .

 

مزایای مقاوم سازی به روش افزودن مهاربند فولادی و دیوار برشی :

 

1. افزایش محدودیت های معماری در ساختمان ( دیوار برشی بتنی )

2. افزایش وزن ساختمان

3. افزایش باربری سازه

 

مقاوم سازی ساختمان - آهن پویا

 

 

معایب مقاوم سازی به روش افزودن مهاربند فولادی و دیوار برشی :

 

1. افزایش محدودیت های معماری در ساختمان (دیوار برشی بتنی )

2. افزایش وزن ساختمان

3. دیوار های بتنی برشی معمولا دارای جزئیات آرماتوربندی پیچیده هستند .

4. جابجا کردن مرکز سختی ساختمان

5. مهاربندی های فولادی معمولا دارای جزئیات اتصالات پیچیده می باشند .

 

 

3. روش مقاوم سازی دیوار ها با استفاده از کامپوزیت FRCM  :

 

بتن پاشی یا شات کریت از روش های موثری در مقاوم سازی ساختمان ها می باشد . از این روش در مقاوم سازی ساختمان های بتنی و بنائی استفاده می کنند . روش دیگری به نام ماتریس های سیمانی مسلح شده با الیاف FRCM مورد استفاده قرار میگیرد که تقریبا مشابه با روش شاتکریت می باشد . در روش FRCM  ابتدا شبکه ی میلگرد FRP بر روی دیواری که قبلا اجرای شده است قرار می گیرد و پس از قرار گیری آن ها و مهار میلگرد ها ، عملیات بتن پاشی با دستگاه شاتکریت یا همان دستگاه بتن پاش انجام می شود .

 

4.روش مقاوم سازی به روش پس کشیدگی و پیش کشیدگی :

 

پیش کشیدگی به معنای وارد کردن تنش هایی به المان باربر قبل از اعمال بارهایی است که قرار است المان در طول مدت عمر خود آن ها را تحمل کند که این بار ها معمولا عبارتند از بارهای ثقلی مرده و زنده و بارهای جانبی مانند بار و زلزله .

در این روش با استفاده از القای کشش در کابل های پیش تنیدگی ، نیرو های داخلی بار توزیع گشته  و ظرفیت باربری فعال عضو بلافاصله افزایش پیدا کرده و در نتیجه تیر تقویت می شود .

 

 

5.مقاوم سازی با استفاده از جداساز های لرزه ای و میراگرها :

 

میرایی یکی از خصوصیاتی است که در همه ی مصالح وجود دارد . میرایی یک ماده به جنس آن ماده بستگی دارد و مواد مختلف دارای میرایی های مختلف می باشند . از آن جایی که میراگر ها سیستم مهاربندی می باشند ، از آن ها در بیشتر ساختمان ها و پل ها استفاده می شود . میراگر ها بار های ثقلی ساختمان را تحمل نمی کنند و زمانی که به ساختمان ارتعاش های ناشی از زلزله وارد می شود ، عمل می کنند . بهره جویی از میراگر ها از روش های جدید مقاوم سازی مقاوم سازی ساختمان ها به حساب می آید . در این روش میراگر ها انرژی حاصل از زلزله را تا حد امکان از بین میبرد . از دیگر روش های جدید بهسازی لرزه ای ساختمان ها استفاده از جداگر های لرزه ای می باشد . در این روش جداساز های لرزه ای مانع انتقال و رسیدن ارتعاشات زمین ، که ناشی از زمین لرزه است ، به ساختمان می شود .

 

6.مقاوم سازی به روش تزریق اپوکسی به اعضای بتن :

 

هنگامی که بخشی از اعضای سازه ها درست طبق معیار های تعریف شده طراحی و اجرا نشده باشد و همچنین تست بتن ما ضعف در مقاومت بتن را نشان دهد ، پکرگذاری و تزریق اپوکسی را انجام می دهیم .

 

اپوکسی چیست ؟

 

رزین اپوکسی ماده ای است شیمیایی که از دوجز رزین و هاردنر ( ماده سخت کننده ) تشکیل شده است که باید این دو ماده به نسبت های مشخصی با یکدیگر ترکیب شوند .

 

مقاوم سازی با تزریق اپوکسی چگونه انجام می شود؟

مقاوم سازی با تزریق اپوکسی دارای مراحل زیر می باشد :

 

1. مشخص کردن محلی که نیاز به ترمیم و مقاومت سازی دارد .

2. سوراخ کاری

3. نصب نیپل و پکر

4. نصب الیاف FRP

5. انجام عملیات تزریق رزین اپوکسی

 

مزایای مقاوم سازی به روش تزریق اپوکسی به اعضای بتن :

 

1. پیوند ایجاد شده به دلیل تزریق محکم تر از بتن

2. کارایی بسیار مناسب در سطوح خشک

3. امکان تزریق در بسیاری از سطوح داخلی و خارجی همواره وجود دارد.

 

 

 

 

نوشتن دیدگاه