ریخته گری فلزات یکی از اساسی ترین و در عین حال مفیدترین روش های ساخت در دسترس طراحان است . این فرایند شامل ریختن فلز مذاب در داخل قالب از قبل ساخته شده است که با خنک شدن به قطعه نهایی تبدیل می شود ..... 

 

 

ریخته گری فلزات یکی از اساسی ترین و در عین حال مفیدترین روش های ساخت در دسترس طراحان است. این فرایند شامل ریختن فلز مذاب در داخل قالب از قبل ساخته شده است که با خنک شدن به قطعه نهایی تبدیل می شود.
 

 

ریخته گری ماسه ای

 

توانایی شکل دادن به فلز بدون نیاز به ماشینکاری امکان تولید انبوه قطعات پیچیده با دوام و ارزان  را فراهم کرده است. فرآیندهای زیادی برای ریخته گری فلزات استفاده می شود. در این مقاله به برسی پرکاربردترین روش ریخته گری ، یعنی ریخته گری ماسه و همچنین  به نحوه عملکرد این فرآیند و مواردی که امروزه ریخته گری ماسه در صنعت استفاده می شود ، می پردازیم .

 

 

ریخته گری ماسه  ای چیست و چگونه کار می کند 

 

ریخته گری ماسه ای یک فرآیند ریخته گری است که در آن از ماسه برای ایجاد قالب استفاده می شود و پس از آن فلز مایع برای ایجاد قطعه در این قالب ریخته می شود . ماسه ای که در این روش استفاده می شود عایق بندی خوبی دارد و نسبتاً ارزان است. مراحل مشخصی برای این فرآیند وجود دارد و این مقاله هر یک از این مراحل را طی می کند تا دقیقاً نحوه انجام این روش ریخته گری را نشان دهد .

 

مرحله اول 

 

در فرآیند ریخته گری ماسه ای ساخت الگوی ریخته گری برای قالب است . این الگوها غالباً از موادی مانند چوب یا پلاستیک ساخته می شوند و بیش از اندازه بزرگ هستند تا در هنگام خنک شدن ، فلز ریخته شده کوچک شود . آنها برای ایجاد قالب ماسه برای قسمت نهایی استفاده می شوند ، و بسته به مواد الگو می توانند دوباره مورد استفاده قرار گیرند . اغلب اوقات ، دو نیمه الگوی به طور جداگانه ایجاد می شود که حفره ها راکنار هم قرار می دهد . هسته ها درز های قالب داخلی هستند که در صورت نیاز به خطوط داخلی نیز می توانند مورد استفاده قرار گیرند ، اما به طور معمول بعد از یک ریخته گری یکبار مصرف می شوند . نوع الگو و مواد آن نه تنها توسط ابعاد قطعه مورد نظر بلکه به تعداد ریخته گری مورد نیاز از هر اندازه قالب است .

 

مرحله دوم 

 

فرآیند ساخت قالب های ماسه از این الگوها است . قالب ماسه معمولاً در دو نیمه انجام می شود ، جایی که یک طرف قالب با یک الگو و یک طرف دیگر با استفاده از الگوی دیگر ساخته می شود . گرچه ممکن است قالب ها همیشه در دو نصف نباشند ، این ترتیب آسان ترین روش را برای ایجاد قالب و دستیابی به قطعه ، پس از ریخته شدن فراهم می کند .
اپراتور باید به طور محکم ماسه را در هر الگو بسته بندی کند تا اطمینان حاصل شود که ماسه شل وجود ندارد و این کار را می توان با دست یا ماشین انجام داد . پس از کوبیدن ، الگوها برداشته می شوند و خطوط بیرونی خود را درماسه باقی می گذارند ، جایی که تولید کنندگان می توانند کانال ها و اتصالات ( معروف به راهگاه یا گلویی ) را به داخل کشش و یک قیف در رو به رو ایجاد کنند (معروف به "مذاب رو").

این راهگاه / گلویی و مذاب رو برای ریخته گری دقیق لازم هستند ، زیرا گلویی و راهگاه ها اجازه می دهند فلز به هر قسمت از قالب وارد شود در حالی که مذاب رو امکان ریختن راحت درون قالب را فراهم می کند . 

 


مرحله سوم 

 

 اصلی در ریخته گری ماسه ای ساخت یک قالب کامل است . اگر برای برخی از خطوط داخلی به یک هسته نیاز باشد ، قبل از مرحله بستن در قالب قرار می گیرد و همچنین هر نوع راهگاه / گلویی نیز از نظر عدم انطباق بررسی می شود.

 


مرحله چهارم 

 

زمانی شروع می شود که ماده نهایی مورد نظر ( فلز ) در کوره ذوب شود و سپس در قالب ریخته شود . آن را با احتیاط داخل شیار قالب  با ملاقه ریخته ، در آنجا فلز مذاب با حفره ای كه الگوها از آن خارج می شود مطابقت می یابد و سپس می گذارد تا كاملاً خنك شود . پس ازسرد شدن فلز ، ماسه را از قالب خارج می کنند تا قطعه نهایی را آشکار کنند . 

 


مرحله پنجم ( نهایی )

 

مرحله تصفیه کردن است ، جایی که قطعه نهایی خود تصفیه می شود . این تصفیه شامل برداشتن سیستم راهگاه و گلویی و همچنین باقی مانده قطعات قالب باقی مانده در قطعه نهایی است . قطعه در سطح ریخته گری می تواند سمباده کاری وصیقل داده شود . پس ازتصفیه کردن اساسی ، هر قسمت از نظر نقص بررسی می شود و برای اطمینان از انطباق با استانداردهای کیفیت سازنده آزمایش می شود تا عملکرد مطابق برنامه های مربوطه را داشته باشد .   

 

 

مراحل ریخته گری ماسه ای

 

 

 

فرآیند ریخته گری ماسه ای دارای مزایای بی شماری می باشد . در این بخش به طور خلاصه بررسی می کنیم که چرا ریخته گری ماسه ای در صنعت بسیار گسترده است . 

 

 

مزایای ریخته گری ماسه ای

 

 

•    از ریخته گری ماسه ای برای ساخت ماشه اسلحه تا  بلوک موتور استفاده می شود .

•    در صورت استفاده از سیستم های صحیح راهگاه ریخته گری می تواند قطعات بسیار پیچیده ای ایجاد کرد .

•    این فرآیند بسیار سازگار است و می تواند در تولید انبوه قطعات اجرا شود .

•    تقریباً  انواع آلیاژ ها می توانند ریخته گری شوند ، به شرطی که قابل ذوب شده باشند .

•    هزینه تجهیزات کم است ، زیرا اغلب فقط شامل شن و ماسه و الگوها قابل استفاده مجدد است .

•    زمان تولید قالب ها کوتاه است که ریخته گری ماسه ای برای دوره های تولید کوتاه ایده آل است .

 

 

 

معایب ریخته گری ماسه ای

 


•    ریخته گری ماسه ای تخلخل  زیادی در فلز ایجاد می کند که باعث مقاومت کم قطعه نهایی می شود .

•    دقت ابعادی قطعات ریخته گری به دلیل  سطح ضعیف و همچنین جمع شدن فلز پس از سرد شدن کم است .

•    ریخته گری ماسه ای  فاقد نقص نیست ، بنابر این تصفیه اجباری است و می تواند وقت گیر باشد .

•    قطعات تراش داده شده با شن و ماسه با تحمل کم باید تحت ماشینکاری ثانویه قرار بگیرند .

 

بنابراین اگرچه ریخته گری ماسه ای ممکن است جایگزین ارزانتری باشد و اشکال بسیار پیچیده تری را ایجاد، در عین حال این فرآیند بسیار طول می کشد .

 

 

 


کاربرد ریخته گری ماسه ای

 

 تنوع فرآیند ریخته گری ، آن را تقریباً برای هر قطعه ای پیچیده ای ایده آل می کند و تقریباً هر فناوری مدرن از این فرآیند تولید شود می برد. در زیر لیستی از تنها تعدادی از محصولات ساخته شده با استفاده از فرآیند ریخته گری ماسه ای وجود دارد که نشان می دهد کاربرد های مختلف تا چه اندازه متنوع است .

 

 


ریخته گری ماسه ایی برای تولید محصولاتی مانند

 

 

•    انواع مختلفی از پیستون و شیرآلات


•    دمنده / پروانه


•    بادامک ، بوش و بلبرینگ


•    تجهیزات الکترونیکی


•    مخازن گاز / روغن


•    اکثر سخت افزارها


•    بلوک موتور


•    قطعات خودرو


•    پیچ ، مهره و چرخ دنده


•    ماشین آلات کشاورزی


•    تجهیزات پزشکی


•    تجهیزات معدن

 

و مواردی دیگر


ریخته گری ماسه ای ، هرچند به اندازه ریخته گری سرمایه گذاری دقیق نیست ، اما یک فرایند ساخت با پیچیدگی کم و کم هزینه است که بارها به عنوان بخشی جدایی ناپذیر از تولید مدرن ثابت کرده است . اگر ریخته گری سرمایه گذاری بیش از حد دست و پا گیر است ، یا اگر قطعات بزرگی نیاز است ، اجرای ریخته گری ماسه ای را در خط تولید خود انجام دهید .

 

 

کلام آخر


در این مقاله مروری کوتاه بر روند ریخته گری ماسه ای ارائه شده است . برای کسب اطلاعات در مورد سایر محصولات ، با کارشناسان آهن پویا مشورت کنید .
 

نوشتن دیدگاه