به منظور بهبود خواص فیزیکی و مکانیکی  ورق فولادی پس از نورد سرد فرآیند آنیل انجام می شود. در واقع یکی از مهم ترین بخش های خطوط تولید ورق نورد سرد در فرآیند آنیل پیوسته،ورق گالوانیزه و ورق قلع اندود است. در این فرآیند برای انجام عملیات و جلوگیری از افزایش بیش از حد دمای ورق، رسیدن به دمای مناسب اهمیت خاصی دارد. افزایش بیش از حد دمای ورق فولادی به معنی اتلاف انرژی در واحد های گرمایش و صرف انرژی بیشتر برای خنک کاری و سرد کردن ورق است.
عملیات حرارتی:
به فرآیندی شامل گرم کردن تا دمای کمتر از نقطه ذوب، نگهداری در آن دما برای زمان مشخص و در نهایت خنک کردن تحت یک فرآیند خاص گفته می شود. هدف از این عملیات دست یابی به ساختار و خواص مکانیکی آلیاژهای آهنی و غیر آهنی است.

به منظور بهبود خواص فیزیکی و مکانیکی  ورق فولادی پس از نورد سرد فرآیند آنیل انجام می شود.

در واقع یکی از مهم ترین بخش های خطوط تولید ورق نورد سرد در فرآیند آنیل پیوسته، ورق گالوانیزه و ورق قلع اندود است.

در این فرآیند برای انجام عملیات و جلوگیری از افزایش بیش از حد دمای ورق، رسیدن به دمای مناسب اهمیت خاصی دارد.

افزایش بیش از حد دمای ورق فولادی به معنی اتلاف انرژی در واحد های گرمایش و صرف انرژی بیشتر برای خنک کاری و سرد کردن ورق است.

 

عملیات حرارتی:

 

به فرآیندی شامل گرم کردن تا دمای کمتر از نقطه ذوب، نگهداری در آن دما برای زمان مشخص و در نهایت خنک کردن تحت یک فرآیند خاص گفته می شود.

هدف از این عملیات دست یابی به ساختار و خواص مکانیکی آلیاژهای آهنی و غیر آهنی است.

 

انواع فرآیند حرارتی برا اساس تغییر در ساختار مواد:

 

همگن سازی
 

تنش زدایی
 

تبلور مجدد

 

همگن سازی:

 

همگن سازی برای برطرف کردن اختلاف غلظت و یا ترکیب ریز دانه های آلیاژی در دماهای بالا انجام می شود.

مدت زمان نگهداری قطعات در آن دما به ابعاد و ترکیب شیمیایی آن قطعه بستگی دارد.

 

تنش زدایی:

 

فرآیندی است که به منظور حذف تنش های داخلی ناشی از عدم سرد کردن یکنواخت بعد از عملیات ریخته گری، نورد گرم و یا نورد سرد است.

تنش های داخلی باعث ترک خوردگی، پوسته پوسته شدن و یا تاب دار شدن ورق می شود. برای رفع این تنش های باید ورق حرارت داده شده به آرامی سرد شود.


تبلور مجدد:

 

تمام عیوب ایجاد شده در ساختار کریستالی مواد که ناشی از عدم تعادل ترمودینامیکی هستند در اثر حرارت دهی تا جایی که امکان تبلور مجدد به ماده داده شود، قابل برطرف شدن هستند.

 

فرآیند آنیل کردن (باز پخت):

 

در عملیات حرارتی این فرآیند مفهوم و کاربرد چندجانبه ای دارد به گونه ای که معمولا در فرآیند هایی که طی آن ماده حرارت می بیند و سپس به آرامی سرد می شود به کار می رود.
به عنوان نمونه بسیاری از فرایند های آستنیتی کردن فولاد و یا تنش زدایی را با لفظ آنیلینگ می شناسند.

آنچه به عنوان آنیل کامل مطرح است تبدیل تمام فاز های موجود در ساختار فولاد به فاز آستنیت و سرد کرن آرام آن به گونه ای که فاز آستنیت حفظ شده و تنش داخلی ایجاد نگردد.

دمای لازم برای آنیل را نوع فرآیند تعیین می کند. باید در نظر داشت که حرارت بیش از حد برای آستنیتی کردن فولاد، موجب درشت شدن دانه ها می شود که این امر کیفیت ورق فولادی را تحت تاثیر قرار می دهد.

همین موضوع در مورد زمان نگهداری طولانی مدت محصول در دمای آنیل موجب کاهش کیفیت ورق تولیدی می شود.

بنابراین باید دو نکته را توجه داشت: یکی اینکه دمای کوره تنظیم باشد و دوم اینکه ورق در مدت زمان مناسبی تحت آنیل قرار گیرد.

 

آنیل پیوسته:

 

فرآیند آنیل برای بهبود خواص فیزیکی و مکانیکی ورق فولادی انجام می شود.

این پروسه به منظور افزایش دمای ورق و بهبود خواص آن در زمان تولید صورت می گیرد.یکی از اهداف این فرآیند دستیابی به دمای مناسب برای فرآیند های بعدی است.

در واقع فرآیند آنیلینگ باید به گونه ای تنظیم شود که در پایان پروسه، ورق خروجی در دمای معینی وارد مرحله بعدی شود. پروسه آنیل شامل پیش گرمایش، گرمایش، همگن سازی و خنک کننده است.

 

گرمایش:

 

در طول این پروسه گرمایش ورق فولادی تدریجی انجام می شود تا  به دمای لازم برای آنیل برسد. طی این پروسه ورق تدریجی و یکنواخت حرارت می بیند. 

برای جلوگیری از تنش های حرارتی و ناصافی ورق،از تماس مستقیم شعله با ورق باید جلوگیری کرد. فرآیند گرمایش طی دو مرحله انجام می شود. یکی از ناحیه پیش گرم و دیگری ناحیه گرمایش.

در مرحله پیش گرم تعداد ناحیه ها بر اساس کنترلر های موجود و قابلیت سیستم مشخص می شود و این امر ریشه در میزان بار مبنا طراحی دارد.

با توجه به اینکه واحد های پیش گرم و گرمایش ساختار یکسانی دارند اما تفاوت بین این واحد ها بر اساس تقسیم بندی متالوژیکی است.

 

همگن سازی:

 

پس از مرحله گرمایش، به منظور افزایش مقدار دمای ورق، آن را از بین المان های برقی عبور می دهند.

در این مرحله نرخ گرمایش کم می شود تا تفاوت دما در نقاط داخل ورق فولادی کم می شود.

 

خنک کاری:

 

در پایان فرآیند گرمایش (آنیلینگ)، ورق فولادی را خنک می کنند.این عملیات به صورت یکنواخت به وسیله جت هوا انجام می شود. طی این پروسه ورق به صورت تدریجی حرارت خود را از دست می دهد.

سپس ورق وارد روی مذاب می شود. دمای نوار در زمان خروج از هر مرحله کنترل می شود. پس از عبور از مرحله آنیل، نظارت می شود و بر روی امتداد حلقه پیچیده می شود و به طول مشخص شده برش داده می شود.

 

مشخصات ورق فولادی و ساختار کوره های پیش گرم و گرمایش:

 

ورق های تولیدی در این مرحله ضخامتی بین 0.25 تا 2 میلی متر و عرض بین 750 تا 1530 میلی متر دارند. بیشترین سرعت عبور ورق در کوره 90 متر بر دقیقه است.
ورق های تولیدی در دو دسته DQ و CQ قرار دارند.
هدف مرحله پیش گرمایش رساندن دمای ورق به 650 درجه سانتی گراد برای ورق CQ و 700 در جه سانتی گراد برای ورق DQ  است.

 

این قسمت شامل 10 ناحیه و هر ناحیه شامل اجزای زیر است:

 

دو غلتک با قطر 150 و طول 1750 میلی متر

دوازده مشعل از جنس آلیاژ نیکل 601

ترموکوپل برای کنترل دمای هر ناحیه

ترموکوپل برای اندازه گیری دمای نهایی سطح لوله ها

هدف اصلی در مرحله گرمایش در رساندن دمای ورق فولادی به 730 درجه سانتی گراد برای ورق CQ و 760 درجه سانتی گراد برای ورق DQ است.

این مرحله شامل 3 ناحیه مشابه بخش پیش گرمایش است. کوره های مورد استفاده برای این منظور گازسوز هستند.

در کوره های با طراحی چند مسیره بیشتر انتقال حرارت از گاز های گرم کوره انجام می شود و تشعشع از دیواره ها نقش کمتری دارد.اما در کوره های یک مسیره مهم ترین عامل گرمایش ورق،حرارت از مشعل و دیواره ها است. 


 

نوشتن دیدگاه