وجود عایق های حرارتی مانع از تبادل حرارتی می شود در نتیجه هزینه های گرمایش و سرمایش کاهش می یابد. عایق کاری در جلوگیری از هدر رفت گرما در فصل زمستان و خنک نگه داشتن فضای داخلی در تابستان نقش اساسی دارد در واقع عایق کاری قسمت های مختلف ساختمان مانند سقف، کف و دیوار های جانبی، همچنین عایق کاری لوله ها و سطوح سرد و داغ باعث افزایش راندمان انرژی می شود ولی در دراز مدت، جبران خواهد شد.

 

عایق حرارتی چیست و چه کاربردی دارد ؟

 

امروزه ضخامت پوسته خارجی ساختمان ها با پیشرفت تکنولوژی کاهش یافته است ؛ به همین دلیل تبادل حرارتی آن با محیط خارج با افزایشی چشمگیر مواجه می باشد . راه چاره برای رفع این مشکل و صرفه جویی در مصرف انرژی ، استفاده از عایق های حرارتی است .
وجود عایق های حرارتی مانع از هدر رفت حرارت و دما هوای درون شده و در نتیجه هزینه های گرمایش و سرمایش کاهش می یابد . عایق کاری در جلوگیری از هدر رفت گرما در فصل زمستان و خنک نگه داشتن فضای داخلی در تابستان نقش اساسی دارد . در واقع عایق کاری قسمت های مختلف ساختمان مانند سقف ، کف و دیوار های جانبی ، همچنین عایق کاری لوله ها و سطوح سرد و داغ باعث افزایش راندمان انرژی می شود .
اکثر مصالح ساختمانی و موادی مثل فلز و شیشه ، گرما یا سرما را از خود عبور می دهند ؛ اما موادی مثل پشم ، پارچه های ضخیم ، خزه حیوانات و هوای ساکن در برابر انتقال گرما و سرما بسیار مقاومند و به عنوان عایق استفاده می شوند .

 

 

انواع عایق ها و کاربرد متفاوت عایق های حرارتی

 

عایق حرارتی در صنایع نفت و گاز بسیار پرکاربرد هستند ، چراکه در سایت های بزرگ نفت ، گاز و پتروشیمی سرویس هایی وجود دارند که نباید سرد شوند و استفاده از این عایق ها در این موارد میتواند مانع از سرد شدن آنها بشود که به این نوع عایق ها ، عایق های گرم می گویند .

در مقابل در سرویس هایی که نباید گرم شوند و دمای آن ها می بایست پایین بماند ، از عایق های مخصوصی  استفاده می کنند که مانع از گرم شدن و بالا رفتن دما میکند و به آن ها عایق های سرد می گویند .

 

 

ویژگی های مهم در مواد عایق حرارتی

 

1. مقاومت فشاری


2. مقاومت حرارتی 


3. قابلیت احتراق


4. چروک خوردگی


5. درجه سمیت


6. مقاومت در برابر اشعه ی ماورای بنفش


7. مقاومت دربرابر قارچ و میکروب 


8. خاصیت مویینگی و چگالی 


9. ضریب انبساط و انقباض 


10. خنثی بودن از نظر شیمیایی(به منظور جلوگیری از آسیب رساندن به فلزات اطراف) 

 

 

انواع عایق حرارتی

 

1. لوله ای


2. تخته ای

 
3. ورقه ای


4. صفحه ای


5. آجری


6. نواری 


عایق حرارتی با توجه به دمای محیط ، ایمنی ، شرایط محیطی و قیمت آن انتخاب می شود . ضخامت آن باید به صورتی باشد که از نظر اقتصادی بهینه باشد یعنی با حداقل ضخامت عایق از هدر رفت انرژی جلوگیری شود .

 

 

مصالح عمده عایق حرارتی

 

1. دانه های سبک


2. پنبه کوهی


3. مواد پلاستیکی 


4. تخته های فیبری


5. الیاف معدنی


6. پشم سنگ


7. پشم چوب


8. پشم شیشه

 

9. ساقه های توخالی


10. چوب پنبه پرس شده


11. ساقه های توخالی


12. کاغذ و آلومینیوم


13. تخته های گچی سبک با روکش آلمینیومی و ساده


14. بتن سبک (بتن گازی و بتن کفی)

 

بحث اقتصادی و محاسبه ی مالی عایق های حرارتی

 

قیمت عایق ها به نوع کاربرد آن بستگی دارد . ضخامت عایق بستگی به دمای کاری آن دارد . همچنین تعداد لایه های آن ، سایز لوله یا محلی که می خواهیم عایق کنیم بر روی افزایش یا کاهش قیمت عایق های حرارتی بی تاثیر نیست . معیار محاسبه ی پولی عایق ها براساس"مترمربع" است و برآورد آن با محاسبه ی سطح موردنظر میسر است.

 

 

پشم شیشه چیست و کاردبرد آن در عایق حرارتی

 

پشم شیشه عبارت است از الیاف بسیار نازک و تارهای ظریف شیشه که به هم متصل شده اند . این الیاف پس از سرد شدن با هم دسته بندی می شوند . از مهمترین ویژگی های پشم شیشه می توان به پایداری ابعاد ، بی بویی و غیر قابل اتشعال بودن آن اشاره کرد ؛ علاوه بر آن امکان رشد قارچ و کپک در آن وجود ندارد . درضمن پشم شیشه سبک و نصب آن راحت است . با توجه به این ویژگی های منحصر به فرد ، در می یابیم که پشم شیشه یک عایق حرارتی خوب است و تولید کنندگان عایق های حرارتی میتوانند از آن در ساخت و مواد اولیه عایق حرارتی استفاده بکنند . این عایق حرارتی باید دور از رطوبت باشد ، بنابراین به وسیله یک لایه نازک نایلونی محافظت می شود .

 

 

عایق پشم سنگ ، رایج ترین و سالم ترین عایق حرارتی

 

پشم سنگ رایج ترین و سالم ترین عایق حرارتی است و منشا آن سنگ های آذرین است . کاربرد این نوع عایق ساده و راحت است ، وزن نسبتا سبکی دارند و در اثر رطوبت تخریب نمی شوند ؛ زیرا پس از خشک شدن ویژگی های خود را حفظ می کنند . این عایق در مقابل بخار آب مقاومت چندانی ندارد و از امتیازات این عایق محسوب می شود ، زیرا رطوبت در ساختمان های نوساز به راحتی به صورت بخار آب از عایق عبور می کند و بنا را خنک می کند.
نکته قابل توجه این درمورد این عایق این است که با تمام مصالح ساختمانی سازگاری دارد . استفاده از عایق پشم سنگ به عنوان یک ضد حریق یکی از مهم ترین کاربرد های آن محسوب می شود . در واقع از این عایق برای حفظ سازهای فلزی ، تاسیسات الکتریکی ، راهروهای فرار ، چاهک های آسانسور و ... در مقابل حریق استفاده می شود . پشم سنگ یک عایق سلول باز است ، لذا آب و بخار بر آن اثر می کند و بعد از نصب باید یک لایه بخار بند روی آن قرار داده شود .

 

 

عایق های پلاستیکی

 

عایق های حرارتی پلاستیکی ، شامل چند نوع پلاستیک های فشرده می شوند و در واقع از تنوع و تعداد زیادی برخوردار است مانند: پلی اتیلن ، فنولیک ، پلی یورتان ، عایق های الاستومری و...

 

عایق الاستومری رولی با روکش آلومینیوم

 

استفاده از این عایق در محیط های داخلی به روکش نیاز ندارد ، اما در کاربرد های خارجی باید از روکش استفاده شود . استفاده از عایق الاستومری با روکش آلمینیوم با توجه به مقاومتی که در برابر ضربه های مکانیکی و شرایط جوی دارد ، توصیه میشود.

 

 

عایق محافظت از کارمندان

 

گروهی از لوله هایی در معرض عبور و مرور هستند که دمای آنها بالا است و امکان خطر برای عبور اپراتور در نزدیکی این لوله ها وجود دارد . پاز این رو برای این لوله ها عایقی تعویه شده است که مانع از برخورد مستقیم با لوله می شود . به این نوع عایق ، عایق محافظت از کارمندان می گویند.

 

نوشتن دیدگاه