ناودانی پروفیلی با مقطع فولادی است که از نورد بیلت به وجود می آید و از جنس فولاد کربنی ساخته شده است. شکل سطح مقطع آن به صورت U است.

 

ناودانی چیست ؟

 

ناودانی پروفیلی با مقطع فولادی است که از نورد بیلت به وجود می آید و از جنس فولاد کربنی ساخته شده است. شکل سطح مقطع آن به صورت U است.

از دو بال و یک جان تشکیل شده است. یعنی یک جان افقی و دو بال عمودی که از سمت داخل مقطع ، انحنای گردی دارد.

نوع دیگر آن به شکل C است و جز محصولات نورد گرم به حساب می آید. این پروفیل جز گروه پروفیل باز است و در صنعت ساختمان سازی بسیار کاربرد دارد، به ویژه برای ایجاد قاب و پایه ها نیاز اساسی به آن احساس می شود.

ابزار آلات گوناگونی در ساختمان سازی و صنایع مورد استفاده قرار می گیرند ، ناودانی از رایج ترین قطعات فلزی است .

ناودانی به دو دسته سبک و سنگین تقسیم می شود .

 

 

 

تفاوت ناودانی سبک و سنگین بر اساس وزن

 

ناودانی سبک

وزن ناودانی بک از لحاظ وزن بسیار کم تر از مقدار استاندارد جدول مهندسی می باشد . ایران و روسیه در تولید ناودانی حرف اول را می زنند . قیمت ناودانی سبک به دلیل اینکه سبک وزن است نسبت به ناودانی سنگین ارزان تر است .

 

 

ناودانی سنگین

وزن و ابعاد این ناودانی ها با استاندارد مهندسی برابر است . ناودانی سنگین در کارخانجات های داخلی و اروپایی تولید می شود .

 

 

 

تفاوت های ناودانی سبک و سنگین

 

ابعاد محصول

وزن محصول

قیمت

کاربرد هریک از ناودانی ها

متفاوت بودن زمان تولید

 

 

روش های تولید ناودانی

 

ناودانی ها به 3 روش تولید می شوند :

  • پرسی
  • فابریک
  • نورد گرم و سرد

به وسیله دستگاه پرس شکل داده می شود و در دو روش تولید فابریک بصورت فابریک از خط تولید شکل دهی خارج می شود و نیازی به عملیات پرس نمی باشد .

در آخر تولید نورد به صورت گرم یا سرد اجرا می شود .

 

 

انواع ناودانی از لحاظ شکل ظاهری

 

ناودانی ها از نظر شکل ظاهری به دو روش تولید می شوند :

 

ناودانی ساده 

 ناودانی ساده را با ورق گرم تولید می کنند و با توجه به نوع کاربرد و نوع استفاده ، آن ها را به روش گرم و سرد گالوانیزه می کنند .

 

 

ناودانی مشبک

 ناودانی مشبک را با ورق گرم نیز تولید و گالوانیزه کردن آن را نیز به روش های گرم و سرد انجام می دهند که برای ساخت قفسه های فولادی ، اجرای سازه های فولادی و نمای ساختمان در روش نصب سنگ به صورت خشک کاربرد دارند .

 

 

 

انواع کاربرد ناودانی

 

شکل ظاهری این محصولات باعث می شود تا علاوه بر استفاده در پروژه های عمرانی ، ترمیم بناهای معماری ، تجهیزات ساخت و ساز و ... در مصارف صنعتی مانند پایه ماشین آلات ، چارچوب ها ، تشکیلات دریایی ، اسکلت کامیون ها و ... کاربرد های گوناگونی داشته باشند . ولی وزن ، نوع و ابعاد هرکدام متفاوت است . برخی سبک و برخی سنگین هستند .

 

 

 

تولید کنندگان ناودانی در ایران

 

  • فولاد ناب تبریز

 

  • صنایع فولاد توس

 

  • فولاد تهران گروه صنعتی شکفته

 

  • نورد آریان فولاد

 

 

نوشتن دیدگاه