آهن و فلزات آهنی، اساس مقاطع فولادی، آهن، چدن و فولاد هستند.سنگ آهن، پایه ی ساخت و تولید آهن و فولاد است. با گداختن سنگ آهن در کوره های آهن گدازی، آهن خام تولید می شود 

سنگ آهن و آهن خام

 

آهن و فلزات آهنی، اساس مقاطع فولادی، آهن، چدن و فولاد هستند.سنگ آهن، پایه ی ساخت و تولید آهن و فولاد است. با گداختن سنگ آهن در کوره های آهن گدازی، آهن خام تولید می شود و با آهن خام نیز آهن معمولی، چدن و فولاد ساخته می شود. در واقع چدن و فولاد آلیاژهایی از آهن هستند. پرکاربردترین این محصولات، فلزات آهنی هستند. 

 

سنگ آهن

 

سنگ آهن را برای تولید آهن، چدن و فولاد در کوره های گداز حرارت داده و محصول خام را می سازند. سنگ آهن مخلوطی از اکسیدهای این عنصر، نمک های معدنی، سنگ آهن، سیلیس و ... است از چهار نوع سنگ می توان در کوره آهن گدازی استفاده می شود:

1-    هیدوکسیدها
2-    اکسیدها
3-    کربنات
4-    سولفور

 

سنگ آهن مغناطیسی در دسته هیدروکسیدها قرار دارد و در تولید فلزات مورد استفاده قرار می گیرد سنگ آهن را پس از استخراج از معدن در سنگ شکن خرد کرده و با انجام عملیاتی خاص آن را برای ورود به کوره آماده می کنند.
کربن، عامل تفاوت انواع آهن و فلزات آهنی است. میزان کربن موجود در آهن، خاصیت و ویژگی آهن، چدن و فولاد را مشخص می کند. میزان کربن در آهن خام زیاد است.
بنابراین ترد بوده و قابلیت چکش خواری و نورد شدن نخواهد داشت زیرا در اثر ضربه خرد می شود.

 

 

آهن خام از نظر میزان کربن

 

1-    آهن معمولی
2-    آهن خالص

 

 

آهن معمولی

 

حدود 2% کربن دارد و از طریق کربونیزاسیون آهن خام به همراه مقداری آهن قراضه در کوره به دست می آید. در صنایع مختلف و ساخت ماشین آلات صنعتی و ساختمان سازی بکار می رود.

 

 

آهن خالص

 

حدود 0.02 % کربن دارد و به دلیل ترکیب شدن مقداری سرباره با آن حالت فیبری به خود می گیرد. دمای ذوب آهن نسبتاً بالاست به همین دلیل جوشکاری با آن امکان پذیر نیست. این آهن حالت انعطاف پذیری دارد و مقاومت کششی بالایی دارد، در برابر خوردگی مقاوم است. آهن خالص کاربرد ساختمانی ندارد بلکه در ساخت چدن و فولاد استفاده می شود.

 

 

انواع آهن خام براساس ساختار کریستالی:

 

1-    آهن خام سفید
2-    آهن خام خاکستری
3-    آهن خام نیمه خاکستری

 

 

آهن خام سفید:

 

در اثر سرد شدن آهن خام در سرعت زیاد  تولید می شود. حالت سفید بودن آن است که کربن موجود در آن در سرد شدن سریع، به گرافیت تبدیل نمی شود و رنگ آن روشن باقی می ماند. از آهن خام سفید در ساخت فلزات و فولاد سازی استفاده می کنند. مقدار سیلیسیم در آهن خام سفید کم است و جنس آن سخت و ترد است و سطح شکسته ی آن دانه های ریز و روشن دارد.

 

 

آهن خام خاکستری:

 

این محصول در اثر سرد شدن آهن خام در سرعت پایین تولید می شود و علت خاکستری بودن آن به این دلیل است که کربن آن در سرد شدن آهسته به گرافیت تبدیل می شود و رنگ آن تیره باقی می ماند. از این نوع آهن در ساخت چدن استفاده می شود، مقدار سلیسیم در آهن خام خاکستری زیاد است، بنابراین شکننده نیست و از آهن خام سفید نرم تر است، سطح شکسته ی آن نیز دانه های درشت و خاکستری دارد.

 

 

آهن خام نیمه خاکستری:

 

جنس این آهن خام مابین آهن خام سفید و خاکستری است برای تولید و ساخت فولادی و چدن از آن استفاده می شود.
 

نوشتن دیدگاه