عایق رطوبتی چیست؟

به پوشش هایی می گویند که مانع از رسیدن و اثر گذاشتن رطوبت ناشی از باران،برف و شستشو در قسمت های مختلف ساختمانی از قبیل پشت بام،دیوارها،سرویس بهداشتی،نمای بیرون ساختمان،مخازن آب در سد ها و استخر ها و ... می شوند.این پوشش ها به صورت لایه لایه هستند که به صورت پیش ساخته ساخته شده اند و به صورت رول یا شت عرضه می شوند.این عایق ها دارای سایز های متفاوتی بنابر درخواست مشتری هستند.

عایق رطوبتی چیست ؟

 

به پوشش هایی می گویند که مانع از رسیدن و اثر گذاشتن رطوبت ناشی از باران ، برف و شستشو در قسمت های مختلف ساختمانی از قبیل پشت بام ، دیوارها ، سرویس بهداشتی ، نمای بیرون ساختمان ، مخازن آب در سد ها و استخر ها و ... می شوند . این پوشش ها به صورت لایه لایه هستند که به صورت پیش ساخته ساخته شده اند و به صورت رول یا شت عرضه می شوند . این عایق ها دارای سایز های متفاوتی بنابر درخواست مشتری هستند .

 

عایق های رطوبتی سنتی کدامند ؟

 

عایق های رطوبتی سنتی عبارتند از ایزوگام ، قیرگونی و کاهگل که روی مناطق مجاور رطوبت اجرا می شوند و موجب جلوگیری از نفوذ رطوبت به سطوح داخلی تر می شود . اما در حال حاضر عایق های رطوبتی سنتی جای خود را تا حدی به عایق های رطوبتی جدید داده اند .

 

ویژگی عایق های رطوبتی جدید :

 

عایق های رطوبتی جدید از قدرت تحمل بسیار بالای انقباض و انبساط سازه ها می باشد . این عایق ها به عمق بافت زیرین نفوذ می کنند و موجب جلوگیری از نفوذ رطوبت به بافت های زیرین می شود . این عایق ها سبب آب بندی سطح به طور کامل می شود . وزن این عایق های حرارتی جدید بسیار کم می باشد و موجب افزایش وزن ساختمان نمی شود . این عایق ها توانایی تحمل آب با فشار زیاد را دارند  .

 

انواع عایق رطوبتی کدامند ؟

 

عایق های رطوبتی انواع مختلفی دارند که به بررسی برخی از آن ها به صورت جداگانه میپردازیم .

 

1. عایق رطوبتی نانو :

 

این نوع از عایق ها ترکیبات منحصر به فرد خود را دارد که دارای لایه های نازک و سبک می باشد که نصب آن ها بسیار ساده است . این عایق ها متشکل از رزین اکریلیک پابه آب می باشد که برای اجرا در محیط هایی مانند پشت بام ، سرویس های بهداشتی ، بالکن ، آشپزخانه ها و ... مناسب می باشند . لایه ی الاستیسیته در بالای این محصول سبب شده است که این نوع عایق ها توانایی تحمل تنش های انقباظی و انبساطی که به سطح عایق وارد می شود را داشته باشند و همین امر سبب شده است که عایق دچار ترک ، پوسته و هرگونه بلند شدگی نشود . این عایق ها دارای خاصیت ارتجاعی می باشند و همین خاصیت ارتجاعی سبب شده است که از انعطاف پذیری بالایی برخوردار شوند و خاصیت کشسانی آن تا 100 درصد افزایش یابد . مراحل اجرای این نوع عایق ها در 4 مرحله ی زیرسازی ، اجرای پرایمر نفوذگر عایق ، اجرای عایق رطوبتی با الیاف مخصوص در دو مرحله و تست نهایی عایق انجام می شود . به دلیل آنکه این محصول بر پایه ی آب می باشد ، دوست دار طبیعت است و هیچگونه آسیبی به محیط وارد نمی کند . 

 

2. عایق رطوبتی دیوار باران گیر :

 

از آنجایی که در اکثر ساختمان ها برای دیوار های خارجی ساختمان از عایق استفاده نمیکنند ، پس از گذشت مدتی و بارش برف و باران ، رطوبت ناشی از برف و باران به قسمت های داخلی ساختمان نفوذ می کند و موجب طبله و بلندشدگی رنگ داخل ساختمان میشود و خسارت های مالی را به همراه دارد . در شهر های شمالی کشور که باران به طور مستقیم به دیوار ها برخورد می کند ، استفاده از این نوع عایق ها بسیار مناسب می باشد .

 

3. عایق رطوبتی سیمانی :

 

از عایق های رطوبتی سیمانی به منظور افزایش چسبندگی و انعطاف پذیری مورد استفاده قرار میگیرند . عایق های رطوبتی سیمانی علاوه بر آب بندی کامل سطح دیوار موجب زیبایی دیوار و دادن نمای زیبا به دیوار نیز می شود . باید دقت داشته باشیم در مکان هایی که ترک خوردگی داریم اصلا نباید از عایق رطوبتی سیمانی استفاده کنیم .

 

4. عایق قیرگونی :

 

این نوع عایق جز قدیمی ترین و اولین عایق ها می باشد که هنوز هم از این نوع عایق در مکان هایی البته به صورت بسیار کم استفاده می کنند . در این روش از قیر به همراه گونی استفاده می کنند . این روش به این صورت است که ابتدا قیر را که یکی از فراورده های نفتی است ، گرم می کنند و سپس گونی را به عنوان یک پارچه در نظر گرفته و در نهایت قیر گرم شده را بر روی آن میریزند .

 

 

عایق رطوبتی - آهن پویا

 

 

5. عایق رطوبتی ساندویچ پنل :

 

سااندویچ پنل ها عایق هایی هستند که دو سمت آن را ورق گالوانیزه تشکیل داده است . در واقع این عایق ها لایه هایی می باشند که از قبل تهییه شده اند و فقط باید از طریق نصب کننده های خاص آن ها را نصب کرد . ساندویچ پنل ها در دو مدل سقفی و دیواری عرضه می شوند که در کارخانه ها ، انبار ها و باشگاه ها بیشترین کاربرد را دارند . از جمله عایق های رطوبتی ساندویچ پنل می توان به ایزوگام اشاره کرد که متشکل از الیاف مصنوعی و قیر بوده که از نفوذ آب و رطوبت به لایه های زیرین خود جلوگیری می کند . عمر ایزوگام ها معمولا 10 سال می باشد . گاها ایزوگام نیز باعث پوسیدگی میشود پس بهتر است در مکان هایی که از قبل پوسیدگی داریم برای رفع پوسیدگی از ایزوگام استفاده نکنیم .

از آن جایی که ساندویچ پنل ها دارای فرمولاسیون خاصی می باشند ، به سطوح آسیب دیده می چسبند و مانع از نفوذ آب به سطح می شود . ساندویچ پنل های آب گریز قابل شستشومی باشند و وزن آن ها بسیار کم است و سبک می باشند .

 

6. عایق رطوبتی شفاف :

 

این نوع عایق ، عایق های شفاف و بدون رنگ می باشند که با فرمولاسیون ویژه ای تهیه می شوند که در صنعت ایزولاسیون ساختمان ، برای حفظ ظاهر سطوح و آب بندی کمل سطوح زیرین مورد استفاده قرار می گیرد . این عایق ها به صورت مایع هستند و پس از اجرا ، به سطوح زیرین خود نفوذ می کنند و ساختاری نفوذ ناپذیر در مقابل آب و رطوبت می سازند که علاوه بر عمر طولانی و آب بندی ، زیبایی بیشتری به سطحمان می دهد . عایق های رطوبتی بی رنگ ، ضد آب و آب گریز می باشند .

بیشترین موارد استفاده ی این عایق ها عبارتند از : بر روی موزائیک ها ، بر روی کاشی ها و به عنوان عایق بی رنگ بر روی سنگنما ها می باشد .

 

 7. عایق رطوبتی تیشو :

 

تیشو ها در واقع الیاف شیشه ای هستند که در فواصل معین و یکنواخت در کنار یکدیگر قرار می گیرند . از این محصول در عایق کاری لوله های آب و گاز به منظور حفاظت لوله ها در برابر رطوبت ، خوردگی و زنگ زدگی استفاده می شود . تیشو ها اغلب در برابر آتش سوزی و فرسایش مقاوم هستند و در آن ها از رزین تقویت کننده فنولیک استفاده می کنند .

 

 

نوشتن دیدگاه