به روشی که طی آن در دیواره های موردنظر گودبرداری میکنیم و سطوح شیبدار ، میلگردهای فولادی یا همان نیل ها را با فواصل نزدیک بهم ، درون گمانه ها قرار میدهند و سپس با دوغاب سیمان درون آن ها را پر میکنند.

 

تفاوت نیلینگ و انکراژ

 

 

نیلینگ یا میخ کوبی در ساختمان چیست

 

به روشی که طی آن در دیواره های موردنظر گودبرداری میکنیم و سطوح شیبدار ، میلگردهای فولادی یا همان نیل ها را با فواصل نزدیک بهم ، درون گمانه ها قرار میدهند و سپس با دوغاب سیمان درون آن ها را پر میکنند. این امر موجب میشود تا هم میلگرد خورده نشود و هم بین خاک و میلگرد انتقال نیرو بهتر صورت بگیرد به این روش ، روش نیلینگ یا میخ کوبی یا روش دوختبه پشت میگویند. هدف از انجام روش نیلینگ این است که از رانش و ریزش خک جلوگیری کنیم و خاک پشت آن به عنوان دیواره های پایدار عمل کند.

 

روش اجرای نیلینگ در گودبرداری

 

در روش نیلینگ یا میخ کوبی مراحل زیر انجام میشود :

 

1.ابتدا گودبرداری یا خاک برداری محل مورد نظر را انجام میدهیم. خاکبرداری ما باید به صورت مرحله به مرحله از بالا به سمت پایین باشد. عمق این گودبرداری معمولا بین 2 تا 3 متر است که بستگی به تعداد گونه ها و نوع خاکمان دارد و تا حدی میباشد که خاک برای مدت یک تا دو روز بتواند پایدار بماند. در هنگام گودبرداری باید به این نکته اشاره کنیم که عرض منطقه ی گودبرداری شده باید به گونه ای باشد که تجهیزات و دستگاه های اجرای نیلینگ به راحتی بتوانند در آن قرار بگیرند و کار خود را انجام دهند.

 

2.در هر مرحله از حفاری و گودبرداری ، چاهک ها یا گمانه هایی به صورت افقی و یا مایل به کمک دستگاه های حفاری ویژه و دیواره های محل گودبرداری شده یا سطوح شیبدار ایجاد میشود. عمولا قط این گمانه ها بین 10 الی 15 سانتی متر است و عمق آن ها معمولا بین 5 الی 10 سانتی متر میباشد که محل قرارگیری ، عمق و مقدار آن ها بستگی به شرایط محل گودبرداری شده نوع خاک و سایر عوامل دارد. 


3.میلگردهای فولادی که به صورت پیش تنبیده هستند به عنوان میخ یا نیل در ضخامت ها و طول های مورد نظر درون این گمانه ها قرار میگیرند.

 

4.فولادی پیش تنبیده عاملی برای جلوگیری از رانش و ریزش خاک به شمار می آیند. در این مرحله گمانه ها را با دوغاب سیمان پر میکنند تا انتقال انرژی بین میلگرد و خاک بهتر انجام شود.

 

5.هنگامی که دوغاب را در گمانه ها ریختند ، سطح دیوار را با یک لایه مش بتن پاشی یا شاتکریت میکنیم. این لایه ی مش بسیار نازک و کم ضخامت است. هدف از ساخت این لایه ی مش این است که جلوی فرسایش سطحی خاک گرفته میشود و همچنین سطح قابل قبول و مناسبی برای ساخت و سازهای بعدی حاصل میشود.

 

 

مزایای بهره گیری از روش نیلینگ

 

این روش با مصالح کمی انجام میشود و سرعت انجام و اجرای آن بالا میباشد. اجرای پایدار سازی گودبرداری با روش نیلینگ هزینه ی بالایی ندارد و همچنین فضا و جای زیادی نمیگیرد. یکی از مزایای بسیار خوب و مفید این روش این است که هنگامی که چاهک ها یا گانه های حفاری شده به مانعی برخورد کرد ، میتوان این مانع را به راحتی با ایجاد یک شیب کوچک برداشت.

 

 

معایب روش نیلینگ

 

برخی از معایب روش نیلینگ عبارت است از :

 

1.استفاده از روش نیلینگ در مناطقی که جریان آب در آن مناطق زیاد است یا مکان هایی که در مجاورت فاضلاب و چاه های آب است ، مناسب نیست.

 

2.در مجاورت سازه هایی که بافت قدیمی دارند و فرسوده هستند نمیتوان به راحتی و سادگی روش نیلینگ را استفاده کرد. 


3.نباید تحت هیچ عنوان روش نیلینگ در سطحی پایین تر از سطح آب های زیرزمینی مورد استفاده قرار بگیرد.

 

 

برای چه نوع خاک هایی نباید از روش نیلینگ استفاده کنیم

 

1.خاک های بسیار نرم

2.خاک هی آلی

3.خاک های خشک و بدون چسبندگی

4.خاک هایی که سطح آب زیرزمینی بالایی دارند

5.سنگ های هوازده

6.خاک هایی که خورندگی بالایی دارند

7.خاک هایی که سنگ های درشت دارند

 

 

انکراژ یعنی چه

 

یکی دیگر از روش های گودبرداری و پایدارسازی شیب ها انکراژ است که این روش شباهت بسیار زیادی به روش نیلینگ دارد. پس از آنکه روش انکراژ یا روش مهارکوبی انجام شد ، توان خاک به طور چشمگیری افزایش میابد. در روش انکراژ از وسیله ای از جنس فولاد استفاده میکنیم که این وسیله میتواند میلللگرد یا استرند باشد. در روش انکراژ یک مرحله به نام مرحله ی اعمال نیروی پس تنبیدگی اعمال میشود.

 

 

مزایای بهره گیری از روش انکراژ

 

1.کنترل تغییر مکان ها به وسیله ی پس تنبیدگی انجام پذیر میباشد.

 

2.روش انکراژ نسبت به سایر روش ها از ایمنی بالاتری برخوردار است.

 

3.هنگامی که دوغاب سیمان را به درون گمانه ها اضافه میکنیم ، مشخصات مکانیکی خاک بهبود میابد.

 

 

معایب روش انکراژ

 

برخی از مزایای روش انکراژ عبارتند از :

 

1.تجهیزات روش انکراژ پیشرفته و تخصصی هستند.

2.روش انکراژ یک روش گران قیمت به حساب می آید.

3.در این روش از مصالح ساختمانی به وفور استفاده میشود.

 

تفاوت های روش نیلینگ و انکراژ

 

1.روش نیلینگ نسبت به روش انکراژ کم هزینه تر میباشد.


2.روش نیلینگ به مصالح و تجهیزات کمتری در مقایسه با روش انکراژ نیاز دارد.


3.پایدارسازی گودبرداری به روش نیلینگ بسیار سریع تر است نسبت به روش انکراژ.


4.در روش نیلینگ محدوده ی کمتری از خاک مسلح میشود.


5.در روش نیلینگ فضای بیشتری نسبت به روش انکراژ برای عبور و حمل وسایل وجود دارد و اختلالی در فرآیند رفت و آمد ایجاد نمیکند.


6.در روش انکراژ ، میلگردها بعدا تحت فرآیند پس تنبیده قرار میگیرند که همین عامل موجب میشود که این روش از قدرت بیشتری در مهار نیروی رانشی و ریزشی زمینبرخوردار باشد. 


7.در روش انکراژ از میلگردهای فولادی که 6 تا 8 برابر فولادهای معمولی مقاوم هستند ، استفاده میکنند.

 

نوشتن دیدگاه