امروزه یکی از شغل های بسیار مهم و پرکاربرد در صنعت ، قالب سازی میباشد .

 

 

قالب چیست

 

قالب به وسیله ای میگویند که به کمک آن میتوان به هرچیزی شکل داد . امروزه در صنعت به ابزارهای شکل دهنده قالب میگویند . در واقع وظیفه قالب شکل دادن به مواد اولیه و ساخت شکل مورد نظر ما است .

 

 

قالب سازی

 

امروزه یکی از شغل های بسیار مهم و پرکاربرد در صنعت ، قالب سازی میباشد . ماهیت این شغل ساخت انواع قطعات در ابعاد گوناگون و جنس های گوناگون میباشد . 

عملیات قالب گیری به سال های بسیار دور برمیگردد که در آن زمان قالب گیری را با قالب های سنگی بسیار بزرگ انجام میدادند . رفته رفته ، صنعت قالب گیری پیشرفت های چشمگیری کرد به طوریکه در سال 1872 اولین دستگاه و ماشین قالب گیری صنعتی و پیشرفته اختراع و ساخته شد . 

 

 

 

 

 

قالب سازی صنعتی

 

برای ساخت قالب های گوناگون با جنس های گوناگون از روش های متعددی استفاده میشود . هر قطعه باتوجه به جنس و پیچیدگی ساختاریش روش منحصر به فرد و اختصاصی خودش را دارد . به طور کلی قالب های صنعتی را باتوجه به نوع کاربری ، شکل ظاهری و جنس مواد تشکیل دهندشان به دسته های گوناگونی تقسیم میکنند که در ادامه انواع قالب های صنعتی را بایکدیگر بررسی خواهیم کرد . 

 

 

 

 

 

 

قالب ریخته گری

 

قالب های ریخته گری از انواع قالب های پرکاربرد در انواع صنایع میباشند که باتوجه به نوع جنس آن ها از  سه روش دایکاست ، ریژه و ماسه ای میتوان برای ساخت آن ها استفاده کرد . از روش دایکاست برای ساخت بیشتر برای ساخت قطعات آلومینیومی با ضخامت 1.5 تا 15 میلی متر استفاده می شود . همچنین از روش دایژه برای ساخت انواع قطعاتی که دارای ضخامت های گوناگونی هستند و ضخامت یکسانی ندارند ، استفاده میکنند و در نهایت روش ماسه ای رایج ترین روش موجود در صنعت برای ساخت قطعات فلزی است . 

 

 

قالب تزریق پلاستیک

 

قالب های تزریق پلاستیک رایج ترین و معروف ترین انواع قالب هایی هستند که برای تولید قطعات ریز و درشت پلاستیکی استفاده میشوند . جنس قالب های تزریق پلاستیک معمولا از جنس فولاد میباشد و دارای تکنولوژی ساخت پیچیده ای میباشند . از این قالب ها معمولا برای تولید قطعات با تعداد بسیار بالا و تا چند میلیون به صورت انبوه و گسترده استفاده می شود .

به همین دلیل با وجود بالا بودن هزینه ساخت قالب های تزریق پلاستیک ، استفاده از آن ها در صنعت بسیار به صرفه است و سبب کاهش بسیاری از هزینه ها خواهد شد . مهمترین قسمت های تشکیل دهنده قالب پلاستیک عبارتند از : کفشک ، پل ، کویته ، پران ، صفحه پران ، اسپرو و هات رانر .

 

 

قالب آهنگری 

 

قالب های آهنگری یکی دیگر از انواع قالب های صنعتی میباشند که جنس آن ها از فولاد است و برای شکل دهی به آن ها نیز از قالب های فولادی بسیار محکم که دارای چقرمگی بالا است ، استفاده می شود . چقرمگی به معنای توانایی تغییر شکل خمیری آن قبل از وقوع شکست در ماده است . قالب های آهنگری دارای 3 مدل مختلف میباشد که این سه مدل عبارتند از : قالب بسته آهنگری ، قالب باز آهنگری و قالب آهنگری قالب بسته .

 

 

 

 

 

 

قالب های پرس

 

آخرین مدل از قالب های صنعتی ، قالب های پرس میباشد . از این قالب ها بیشتر برای فرم دادن ، پرس کردن ، خم کردن و کشش قطعات استفاده میکنند . این نوع قالب ها مانند دیگر قالب ها دارای بخش های گوناگونی ساخته شده است و جنس آن ها از فولاد میباشد . 

 

 

 

 

 

 

انواع قالب براساس جنس قالب کدامند

 

قالب های چوبی

قالب های فلزی

قالب های پلیمری

قالب های آزبستی

قالب های سیمانی

قالب های سنگی

 

همانطور که مشاهده کردیم ،  قالب ها بر اساس نوع جنسشان به دسته های گوناگونی تقسیم بندی میشوند که در ادامه به بررسی برخی از این قالب ها میپردازیم . 

 

 

 

 

قالب های چوبی

 

قالب های چوبی از قدمی ترین نوع قالب ها است که انسان ها از زمان های گذشته تابحال مورد استفاده قرار میدهند . در این نوع قالب ها ، معمولا از تخته های ساخته شده با چوب درختان سوزنی برگ نظیر کاج و سرو و همچنین درختان پهن برگ مانند چنار ، بلوط ، صنوبر و... استفاده میکنند . به دلیل مقاومت بیشتر چوب درختان سوزنی برگ در برابر رطوبت ، قالب های ساخته شده با این چوب ها نسبت به قالب های ساخته شده با چوب درختان پهن برگ، گزینه مناسب تری برای امر قالب بندی چوبی به حساب می آید . 

 

 

 

کابردهای قالب های چوبی

 

1.قالب بندی انواع ستون ها

2.قالب بندی فونداسیون

3.قالب بندی تیر

4.استفاده در انوع سقف ها که نیاز به قالب بندی دارند 

 

 

 

مزایا قالب بندی چوبی 

 

قالب بندی چوبی از مزایای بسیاری برخوردار است که مهمترین این مزایا عبارتند از :

 

1.وزن سبک این قالب ها

2.برخورداری از ضریب حرارتی بسیار پایین چوب

3.کم هزینه بودن نسبت به انواع قالب های فلزی

4.آسان بودن انواع اتصالات آن

 

 

 

 

قالب پلیمری

 

قالب پلیمری  از جنس مواد پلیمری مقاوم است که در مقابل ضربه و از مقاومت بالایی برخوردار هستند .قالب های پلیمری  شباهت بسیار زیادی با قالب های فلزی مدولار دارند . این قالب ها در ابعاد و اندازه های از پیش تعین شده ساخته می شوند و با استفاده از المان های خاص به یکدیگر متصل میشوند و در هر اندازه ای قابل اجرا هستند . ابعاد قالب های پلیمری مو جود در بازار ایران در طول های مختلف 20 , 25 , 30 , 35 , 40 و 120 سانتیمتر  و عرض 60 سانتی متر میباشد که از این قالب ها ، می توان در قالب گذاری انواع دیوارها ، دالها ، تیرها و ستونهای بتنی استفاده کرد .

نوشتن دیدگاه