ناودانی ها جزو پروفیل های صنعتی و ساختمانی هستند که کاربرد زیادی در صنعت دارند. پس برای تولید قاب و پایه ها در صنعت ساختمان سازی به ناودانی ها نیاز دارید. نکته قابل توجه این است که ناودانی پروفیل صنعتی و ساختمانی بوده که مقاطع آن باز می باشد و به آن ها پروفیل با مقاطع فولادی گفته می شود که از نورد بیلت ساخته شده و جنس بیلت ها از فولاد کربنی ست و از نظر ظاهری ، U شکل می باشند.

 

ناودانی فولادی :

 

ناودانی ها جزو پروفیل های صنعتی و ساختمانی هستند که کاربرد زیادی در صنعت دارند. پس برای تولید قاب و پایه ها در صنعت ساختمان سازی به ناودانی ها نیاز دارید. نکته قابل توجه این است که ناودانی مقاطعش باز می باشد و به آن ها پروفیل با مقاطع فولادی گفته می شود که از نورد بیلت ساخته شده و جنس بیلت ها از فولاد کربنی است و از نظر ظاهری ، U شکل می باشند.

ناودانی سایزهای مختلف دارند و درکارخانه های زیادی تولید می شوند که در ادامه با انواع آن آشنا می شویم.

ناودانی در دو دسته مختلف تولید می شود :

 

  1. ناودانی ساده

 

به انواع ناودانی صنعتی و ساختمانی که از ورق گرم ساخته شده گفته می شود که انواع آن بسته به نیاز و هدف های مختلف به صورت گرم یا سرد گالوانیزه می شود . ناودانی های ساده معمولا در 5 سایز متفاوت تولید می شوند : 8 ، 10 ، 12 ، 14 ، 16

همچنین ارتفاع انواع ناودانی از 30 میلی متر شروع می شود و تا 400 میلی متر هم با توجه به نوع هدف و نیازی که وجود دارد متغییر است و ادامه دارد . از ناودانی های ساده معمولا برای ساخت پل های باربر و موارد دیگر استفاده می کنند.

 

 

  1. ناودانی مشبک

 

این ناودانی ها مانند ناودانی های ساده از ورق های گالوانیزه تولید می شوند. برای تولید آن ها هم از دو روش نورد گرم و نورد سرد استفاده می کنند. مصارف این ناودانی را می توان در ساخت قفسه های فولادی مستحکم ، ساختمان های سبک فولادی ، نصب انواع  ناودانی سنگ به صورت خشک و ... نام برد.

 

 

 

روش های تولید ناودانی

 

اصولا ناودانی هایی که در صنعت از آن ها استفاده می کنند به دو صورت تولید می شوند : روش فابریک – روش پرسی

در روش فابریک : در همان ابتدای کار تولید به صورت ناودانی خارج و در دو نوع ناودانی نورد سرد و ناودانی نورد گرم بسته بندی می شود.

در روش پرسی : از ورقهای فولادی برای ساخت آن ها استفاده می کنند؛ یعنی جنس ناودانی در نوع پرسی همان ورق فولادی است و با استفاده از دستگاهی به نام رول فرمینگ شکل نهایی پروفیل  را مشخص می شود و در آخر توسط پرس به شکل ناودانی در می آیند.

ناودانی ها کاربردهای مختلفی در پروژه های ساخت و ساز دارند. از جمله این کاربرد ها می توان به ساخت چارچوب ، ساخت تشکیلات دریایی ، ساخت تجهیزات ساخت و ساز، ساخت ماشین آلات و ساخت اسکلت کامیون اشاره کرد.

 

 

 

 

 

کاربرد های ناودانی

 

ناودانی ها کاربردهای مختلفی در پروژه های ساخت و ساز دارند. از جمله ا ین کاربردها می توان به ساخت چارچوب، ساخت تشکیلات دریایی، ساخت تجهیزات ساخت و ساز، ساخت ماشین آلات و ساخت اسکلت کامیون اشاره کرد.

 

 

استاندار های تولید ناودانی

 

همان طورکه گفتیم ناودانی ها محصولات فولادی هستند ودر دو شکل U  و C برحسب کاربردشان تولید می شوند. این ناودانی ها استانداردهای مختلفی دارند که تفاوت این استاندارها در بال های به کار رفته شده می باشد.

ناودانی ها دو استاندارد UPE  و UPN را دارا می باشند.

استاندارد UPE بال های موازی دارد و به صورت اختصاصی برای ناودانی C می باشد.

استاندارد UPN بال ها ی مخروطی شکل دارد و برای ناودانی U از آن استفاده می شود.

هر دو این استاندرد ها در کشورما استفاده می شوند، ولی در کشورهای دیگر استاندارهای مختلفی وجود دارد. مثلا در فرانسه استاندارد NF-A 45 255  و استاندارد در نظر گرفته شده برای خوردگی مقاوم DINENISO 129-44-3 می باشد.

به ناودانی اروپایی UNP گفته می شود .جالب است بدانید که ناودانی اروپایی یا UNP در مقایسه با بقیه ناودانی موجود در بازار وزن بالاتری دارند و کاربرد بیشتری در پروژه های صنعتی و بزرگ می باشد. ضخامت ناودانی اروپای بیشتر است و علت وزن بالاتر هم همین موضوع است.

فروش ناودانی امروزه توسط اکثر تولیدکنندگان و مراکزعرضه معتبر به دلیل تغییرات شدید قیمت آهن با قیمت روز انجام می گیرد. البته تغییر قیمت آهن وابسته به قیمت ارز و شرایط بازار است. 

 

 

نوشتن دیدگاه